digitale technieken (2009-2010)

Digitale technieken:
  • sequentiële machines (Moore en Mealy) zowel synchroon als asynchroon
  • VHDL voor sequentiële problemen (processen)
  • ADC en DAC convertoren
  • behuizingen van componenten
  • verschillende componentsoorten (74xx, PAL, PLA, FPGA, CPLD, gate array, semi custom, full custom, ...) met hun evolutie
  • Design for testability:
    • Waarom testen, soorten fouten
    • Functionele testgeneratie
    • Foutsimulatie
    • Structurele testgeneratie met o.a. D en kritische pad algorithme
    • Ad hoc design for testability
    • Structurele strategieën voor design for testability
    • Scan design
    • BIST
    • Signatuuranalyse
    • BILBO
    • Boundary scan design

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:
- denk- & redeneervaardigheid, kritische reflectie:
  • het waarom achter bepaalde technieken zoals asynchrone FSM's, ADC en DAC
  • een (a)synchroon systeem ontwerpen (FSM)
- informatie verwerken:
  • oefening FSM gegeven in Nederlandse bewoordingen, de student moet zelf de vertaling naar de digitale verwerking maken
- levenslang leren: de evolutie van de technologie doet de student inzien dat studeren niet stopt bij het behalen van zijn/haar diploma. - communiceren van oplossingen wordt ingeoefend door enkele opdrachten

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 03. In staat zijn om de relevante data te verzamelen die de oordeelsvorming over maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische vraagstukken kunnen sturen
  • 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
Toelichting:
De student kan een probleem dat in Nederlandse bewoordingen is omschreven (door een opdrachtgever) vertalen naar de digitale terminologie en het onderzoek naar de oplossing ervan uitvoeren op een manier die alle moderne technieken bevat.

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
De student kan:
  • een asynchrone en synchrone sequentiële schakeling ontwerpen
  • met vakgenoten communiceren over DAC en ADC
  • de methodes formuleren die leiden tot het opstellen van teststimuli.
  • de methodes formuleren die gebruikt worden om schakelingen testbaar te maken/houden

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • Elementaire kennis van de werking van een diode
  • Elementaire kennis van de werking van bipolaire transistoren
  • Kennis van de werking van MOS transistoren
  • Booleaanse algebra
  • Minimalisatie door middel van Karnaugh kaarten
  • Combinatorische digitale elektronica
  • (combinatorische) VHDL
  • Analoge elektronica

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- eigen cursus - handboek VHDL

C. Aanbevolen leermiddelen

zie http://www.colleman.be voor o.a. een lijst van referentiewerken, aanwezig in de bibliotheek van de hogeschool zie http://www.colleman.be voor alle mogelijke aanvullende informatie voor deze OA.

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: computertools

B. Omschrijving

computertool voor - VHDL simulator

A. Types

  • mondeling examen
  • open boek

B. Omschrijving

open boek voor deel VHDL voorbeeldexamens op: http://www.colleman.be De student kan op vele manieren beroep doen op extra begeleiding van de docent: 1. De docent is bereikbaar via zijn thuistelefoonnummer, beschikbaar in de KHK agenda. 2. De docent is bereikbaar via e-mail op patrick.colleman@khk.be of masterproef.colleman@gmail.com. 3. De docent is bereikbaar via chat (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com. 4. De docent is bereikbaar via Internettelefonie (Gtalk) op masterproef.colleman@gmail.com. 5. De docent is bereikbaar vóór, tijdens (korte break) en na zijn hoorzittingen. 6. De docent is bereikbaar op zijn bureau, lokaal E208.
OA:
03200331
Code:
03200331
Vakcoördinator:
Patrick Colleman
Semester:
1
Studiepunten:
1,6
Onderwijstaal:
Nederlands