Religie, zingeving en levensbeschouwing (2009-2010)

Je werken met mensen op scharnierpunten van het leven, dit vraagt een open oog en oor voor de totale pijn van het leven, Hier worden zin en levensvragen gesteld, Je leert aandacht hebben voor deze vragen en brengt respect op voor de wijze waarop mensen hiermee omgaan, Je leert kijken naar de verschillende antwoorden die doorheen de verschillende levensbeschouwelijke tradities hierop gegeven worden, Je leert het eigen christellijke antwoord op deze levensvragen van dicterbij kennen,

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
Toelichting:
Binnen de zorgcultuur moet men ruimte laten voor specifiele zin en levensvragen en de eigen zingevingskaders van de verschillende belngengroepen binnen de zorgverlening. De uitdaging voor elke zorgverlener ligt in het feit dat hij/zij probeert respectvol kansen te geven aan dit zingevingskader in al zijn verscheidenheid voor zover de zorgcultuur dat toelaat.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten die met succes hun tweede jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten .

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: casuïstiek, getuigenissen

B. Verplichte leermiddelen

Cursus/handboek

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie
  • Andere:
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

kennis hebben van zingevingsvragen en levensvragen Basisinformatie hebben over verschillenden zingevingskaders en levensbeschouwelijke visies Het eigen antwoord van christendom, islam, boeddhisme en atheïsme op zingevingsvragen binnen de zorgverlening kunnen beluisteren, verwerven en ruimte geven
OA:
07283070
Code:
07283070
Vakcoördinator:
Magda Van de Wiele
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands