Labo hematologie (2009-2010)

- Standaard bloedonderzoek - Interactieve computersessie - Immuunhematologie - Hemostase onderzoek - Microscopie bloedbeelden.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De BLter kan doordacht wetenschappelijke informatie en kennis aanwenden om een kwalitatief hoogstaande functionaliteit te garanderen.
  • C02 De BLter is in staat om nauwkeurig, betrouwbaar, kritisch, systematisch en efficiënt laboratoriumanalyses uit te voeren (= voorbereiding en meten) met aandacht voor de eisen van een georganiseerd kwaliteitssysteem.
  • C03 De BLter kan de bekomen onderzoeksresultaten en meetgegevens op een correcte wijze verwerken in een rapport en dit professioneel overbrengen aan derden.
  • C04 De BLter is vertrouwd met de specifieke veiligheids-, milieutechnische, hygiënische en deontologische principes of aspecten van het werken in een medisch, bio(techno)logisch of farmacologisch laboratorium en kan de voorschriften terzake correct toepassen.
  • C05 De BLter kan werkschema’s opstellen en chronologisch plannen en kan deze werkschema’s binnen een redelijk tijdsbestek uitvoeren.
Toelichting:
  1. Het technische aspect van de methoden doorgronden op basis van je wetenschappelijke achtergrond, en inzicht verwerven in de mogelijkheden en mogelijke problemen.
  2. De hematologische analyses of kleuringen nauwkeurig en betrouwbaar uitvoeren, en op adequate (kwaliteitsvolle) wijze omgaan met apparatuur, reagentia en monsters.
  3. De meetresultaten correct evalueren, verwerken, interpreteren en rapporteren; bij afwijkingen oplossingen voorstellen om het probleem op te lossen of te voorkomen.
  4. Op een veilige en hygiënische manier werken, met aandacht voor laboratoriumveiligheidsvoorschriften en milieunormen.
  5. Werkschema's zelfstandig opstellen, opvolgen en bijsturen indien nodig; indien nodig meerdere analyses simultaan uitvoeren op basis van een goede planning.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

  • Bain B.J. (2004) A Beginner's Guide to Blood Cells. Blackwell Publishing.
  • Tkachuk D.C., Hirschmann, J.V., McArthur J.R. (2002) Atlas of Clinical Hematology. W.B. Saunders Company.
  • Bain B.J. (2004) Interactive Hematology Imagebank, with self assessment. Blackwell Publishing.

A. Types

  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

De beoordeling van alle bovenstaande competenties berust op twee grote onderdelen: 1. Permanente beoordeling, aan de hand van: a. Je voorbereiding op het labo: je zal voorafgaand informatie moeten opzoeken voor de labo's. De leerstof van het labo (immuun)hematologie van tweede jaar dient terug opgefrist te worden en de bijsluiters voor de uit te voeren testen moeten doorgenomen worden. b. Je houding en functioneren tijdens het labo: je werkt in teams, waarbij je goed moet plannen voorafgaand aan de uit te voeren testen of opdrachten. Je wordt beoordeeld op je functioneel en efficiënt handelen en communiceren tijdens het labo, zowel individueel als in groep. c. Je schriftelijke weergave in je laboschrift: alle stappen die je tijdens het labo uitvoert, alsook de resultaten van je onderzoek, moeten volledig, duidelijk en nauwkeurig zijn weergegeven. Het onderzoek moet reconstrueerbaar zijn aan de hand van je nota's. Vb. de gebruikte apparatuur (merk, type, serie-nr.), de reagentia (lotnummer, vervaldatum), de uitvoerder, ...Typex en tintenkiller zijn uit den boze. Je laboschrift kan ten allen tijde door de docent worden opgevraagd. 2. Een labotest aan het einde van de reeks: a. Een schriftelijk gedeelte: hierin worden zowel theoretische aspecten als praktische aspecten gevraagd uit het hematologisch onderzoek. Vb. principes en proefopzet van hematologische testen, case-studies met berekening en interpretatie van resultaten, terminologie, toegepaste reagentia ... b. Een praktisch gedeelte: hierin worden microscopische beelden getoond waarbij cellen en eventuele afwijkingen moeten worden benoemd.
OA:
06021340
Code:
06021340
Vakcoördinator:
Dorien Keil
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands