de beeldaspecten zoals compositie, lijn, vorm, licht
studie van tekeningen uit de kunst
Doelstellingen
A. Algemene competenties
01. Denk- en redeneervaardigheid
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:
Als inhoudelijk expert kan de student:
- zijn kennis en vaardigheden van tekenen verdiepen.
- onderzoeken hoe kunstenaars hun werk realiseren via ontwerpen en studie van de waarneming.
- door studie van lijn, vorm, compositie en licht zijn eigen werk beter begrijpen en zijn eigen beeldtaal (verder) ontwikkelen.
- onder begeleiding van een docent en via zelfstudie kwaliteitsvolle tekeningen maken en deze degelijk presenteren.
-zich krachtig uitdrukken in bordschetsen.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student kan schetsen met eenvoudige lijnen en heeft inzicht in vorm en verhoudingen.
De student is gemotiveerd om regelmatig te tekenen en kan zijn eigen tekeningen gericht gebruiken om te evolueren binnen de andere beeldende disciplines.
Leermiddelen
A. Type
cursus
Andere: Kunstboeken en allerlei soorten tekenmateriaal
B. Verplichte leermiddelen
De student verzamelt materiaal van tentoonstellingen die hij in de loop van het academiejaar met de school of op eigen initiatief bezoekt.
De student verzamelt tekenmaterialen waaronder ook verschillende dragers waarop hij kan experimenteren.
C. Aanbevolen leermiddelen
Smith, R. Nieuw Handboek voor de Kunstenaar. W. Gaade, Houten, 1998. (ISBN 9060175948)
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
oefenpracticum
begeleide zelfstudie
projectwerk
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
presentatie
permanente evaluatie
schriftelijk examen
B. Omschrijving
Dit opleidingsonderdeel wordt voor 70% permanent geëvalueerd. Voor 30% wordt dit OO geëvalueerd door middel van een schriftelijk examen.
In de derde zittijd wordt het cijfer van permanente evaluatie voor 50% overgedragen en wordt er een aangepaste taak gegeven voor de overige 50%.
Begeleiding
De docente is bereikbaar via de khk-mail.
Tijdens atelieruren krijgt de student de kans om technieken en vaardigheden te oefenen.