Beeldende vorming (2009-2010)

Het opleidingsonderdeel staat in de drie jaren van de opleiding op het programma. In dit opleidingsonderdeel verwerft de student kennis i.v.m. materialen en technieken op basis van het deelleerplan beeldende vorming. De student leert beschouwen, experimenteren, creëren en evalueren. Hier ontwikkel je attitudes die je nodig hebt om boeiende lessen in de beeldende vorming te kunnen geven in de lagere school. Inhoud van het eerste jaar: Schrift: bordschrift - schoonschrift, Inleiding tot de didactiek, Vakinhouden vertrekkende van de beeldaspecten van het deelleerplan muzische vorming: materialenkennis - aanleren en inoefenen van technieken.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student kan de elementaire vaardigheden en technieken van de verschillende muzische domeinen zelf correct toepassen en uitvoeren.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

C1.1 De student kan de beginsituatie achterhalen.

C1.2 De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

C1.3 De student kan leerinhouden -ervaringen selecteren.

C1.4 De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

C1.5 De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

C1.6 De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

C1.7 De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

C1.8 De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.

 C3.1 De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt de recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's.

C3.2 De student kan kennis en vaardigheden mbt de leergebieden aanwenden.

 C4.1 De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

C4.4 De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

 C10 De student kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op de volgende domeinen: sociaal-politieke, sociaal-economische, levensbeschouwelijke, cultureel-esthetische en het cultureel-wetenschappelijke.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op WWW
  • Andere: Leerplan muzische vorming (beeldende vorming)

B. Verplichte leermiddelen

Cursus van de docent, deelleerplan beeldende vorming en verzamelde documentatie.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • individuele taak

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50  schriftelijk examen 50  schriftelijk examen

50

taak (portfolio)

50

taak (portfolio)

. Er worden er in de loop van het jaar een aantal monitoraten ingericht.
OA:
11260152
Code:
11260152
Vakcoördinator:
Joke Klaassen
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands