Frans deel 1 (2009-2010)

Basiswoordenschat en -grammatica (niveau zesde leerjaar) kan bijgespijkerd worden tijdens het eerste semester (extra oefeningen). Herhaling van (uitbreidings)grammatica: lidwoord, naamwoord, bijvoeglijk naamwoord, bijwoord, telwoorden, vorming en gebruik van werkwoorden (IP, FP, PR) ... Vakdidactiek Frans voor elke soort Franse les in de basisschool, weliswaar aan de hand van bestaande handleidingen. Mondelinge taalvaardigheid in (eenvoudige) communicatieoefeningen.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.1.  De student kan de beginsituatie achterhalen.

1.2.  De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

1.3.  De student kan leerinhouden –ervaringen selecteren.

1.4.  De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

1.5.  De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

1.6.  De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

1.7.  De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

1.8.  De student kan de observatie/evaluatie voorbereiden.

3.1. De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema’s.

3.2. De student kan kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden.

4.1. De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

4.4. De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

10.1. Sociaal-politiek domein

10.2. Sociaal-economisch domein

10.3. Levensbeschouwelijk domein

10.4. Cultureel-esthetisch domein

10.5. Cultureel-wetenschappelijk domein

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De basiskennis Frans, niveau secundair onderwijs (ASO/TSO), zou verworven moeten zijn. In het begin van het academiejaar wordt een oriënterende basiskennistoets afgenomen. De studenten die hierop (te) laag scoren, kunnen, op vrijwillige basis, hun basiskennis bijspijkeren gedurende het eerste semester.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Extra oefeningen voor studenten die erom vragen.

B. Verplichte leermiddelen

Handboek : Raes M.-A., Grammaire Trajet, Pelckmans, 2009

Christiaens E., Exercices Trajet, Pelckmans, 2009

C. Pardon, onuitgegeven cursus.

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Didactiek in begeleide zelfstudie en hoorcolleges, alsook in demonstratielessen. Grammatica en woordenschat in oefenpractica en elektronisch leerplatform. Communicatievaardigheid en cultuurverrijking in groepswerk en oefenpracticum.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

80% schriftelijk examen (50% Frans, 30% didactiek), 20% mondeling examen

Extra oefeningen via Toledo en oefensites. Differentiatie-uren met oefeningen die inspelen op persoonlijke behoeften.
OA:
10250100
Code:
10250100
Vakcoördinator:
Christine Pardon
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Frans