Cognitieve ontwikkeling deel 1 (2009-2010)

Volgende inhouden komen aan bod:

- Denkontwikkeling 

- Religieuze ontwikkeling

- Taal- en spraakontwikkeling

- Wiskundige initiatie

- Wereldoriëntatie (natuur)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

Denk -en redeneervaardigheid:

- De student kan de theorie m.b.t. het wiskundig denken van kleuters, de taal en het natuurbeeld van kleuters linken aan de algemene ontwikkelingslijn binnen het denken van een kind.

 

Het verwerven en verwerken van informatie:

- De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven.

- De student kan de opdrachten binnen taken correct lezen en met alle gevraagde aspecten rekening houden, zodat de taak volledig is.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
Toelichting:

Opvoeder:

- De student kan aan de hand van de achtergronden die hij meekrijgt in dit opleidingsonderdeel, werken aan het welbevinden en betrokkenheid van kleuters. 

 

Inhoudelijk expert:

- De student kan weergeven hoe de denkontwikkeling, religieuze ontwikkeling, ontwikkeling van het wiskundig denken, de ontwikkeling van het natuurbeeld en ontwikkeling van spraak -en taal bij kinderen verloopt.

- De student kan spelmaterialen en ervaringssituaties creëren die gericht zijn op het stimuleren van het wiskundige denken van de kleuter.

- De student kan de taal van kleuters stimuleren d.m.v. uitspraakspelen.

- De student kan ervaringssituaties creëren die gericht zijn op het stimuleren van het natuurbeeld van kleuters.

- De student kan correcte doelen voor de domeinen taal, wiskunde en wereldoriëntatie (natuur) selecteren en formuleren.

 

Organisator:

 - De student kan de ervaringssituaties gericht op het wiskundig denken, het ontwikkelen van het natuurbeeld of taal gestructureerd voorbereiden.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- Buts, L. (2009). Studiewijzer: Cognitieve ontwikkeling deel 1. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar. 

- Eisenreich, W., Handel, A. & Zimmer, V. (2003). Dieren -en plantengids voor onderweg. Baarn: Tirion uitgevers.

- Janssens, I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Classificeren en seriëren. Mechelen:Wolters-Plantyn.

- Janssens, I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Getallen. Mechelen: Wolters-Plantyn.

- VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.

- Erkende Instantie r.-k. Godsdienst. (2001). Werkkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.

- Onuitgegeven cursussen docenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • Andere: coaching

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
85%  Schriftelijk examen 85% Schriftelijk examen
15% Mondeling examen 15% Mondeling examen
    100%   100%  
Coaching
OA:
11260040
Code:
11260040
Vakcoördinator:
Leen Buts
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands