Sport 2 (2009-2010)

Atletiek - badminton - gymnastiek - volleybal - zwemmen - theorie van de sporten

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
- De student kent de eindtermen van de verschillende bewegingsgebieden en is in staat ze te expliciteren en te interpreteren - De student kent de specifieke methodieken van de verschillende bewegingsgebieden om een krachtige leeromgeving te realiseren - De student kent en beheerst de concepten, inhouden, structuren en methodes van de verschillende bewegingsgebieden, en kan ze demonstreren in opgelegde en/of eigen creaties - De student kan verbanden leggen tussen de concepten, inhouden, structuren en methodes van de verschillende bewegingsgebieden - De student kan nieuw aangeleerde kennis en vaardigheden relevant, efficiënt en geïntegreerd toepassen in zijn handelingspraktijk - De student kan de concepten, inhouden, structuren en methodes van de verschillende bewegingsgebieden situeren binnen de eindtermen en de leerplannen op het niveau van de bewegingsgebonden doelen - De student kent de informatiebronnen over leerinhouden - De student kan een timing respecteren en eigen taken op korte en lange termijn plannen en organiseren - De student kan een werkbare ruimte creëren en rekening houden met de eigen veiligheid en die van anderen - De student kan het eigen functioneren ter discussie stellen en effectief stappen ondernemen om tekorten bij te werken - De student kan overleggen en samenwerken binnen een team - De student kan in Standaardnederlands zowel verbaal als schriftelijk (e-mail, taken, examens, enz.) adequaat in interactie treden met alle betrokkenen van het opleidingsonderdeel (docenten en medestudenten).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je bent allround motorisch bekwaam. Concreet betekent dit dat je behoorlijk scoort op de basismotorische eigenschappen, d.w.z. je beschikt over een goede loopuithouding en je bent relatief krachtig, lenig en explosief. Je kunt zwemmen en je beheerst de meest elementaire gymnastische vaardigheden. Je bent vrij vaardig met de bal in de traditionele balsporten en je hebt gevoel voor ritme en coördinatie, maar niet alleen op muziek.

A. Type

  • Andere: onuitgegeven cursus van de docent

B. Verplichte leermiddelen

Cursus Sport 2 (2009-2010)

C. Aanbevolen leermiddelen

Oefenpractica (contacturen)

A. Types

  • oefenpracticum

B. Omschrijving

Intensieve en gevarieerde sessies van twee opeenvolgende uren per bewegingsgebied (uitgezonderd zwemmen), hoofdzakelijk leerkracht- en gedeeld gestuurd. Een gedeelde verantwoordelijkheid – ondersteund door een verscheidenheid aan opdrachten, het gebruik van diverse leermiddelen met respect voor alle leerstijlen en de integratie van reflectie, self- en peerassessment in het leerproces - veronderstelt dat je actief participeert en samenwerkend, zelfstandig en zelfverantwoordelijk leert.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • praktische proef

B. Omschrijving

Atletiek 16 % - badminton 16 % - gymnastiek 16 % - volleybal 16 % - zwemmen 16 % - theorie van de sporten 20 % Het leerproces wordt ondersteund door een verscheidenheid aan opdrachten, het gebruik van diverse leermiddelen met respect voor alle leerstijlen en de integratie van reflectie, self- en peerassessment. Daarenboven zijn in de planning (vrijblijvende) sessies monitoraat voorzien zodat je de mogelijkheid hebt om naargelang je nood op eigen tempo en onder begeleiding van de docent te oefenen.
OA:
10256940
Code:
10256940
Vakcoördinator:
Frank Peeters
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands