elektronica aanvullingen pract (2009-2010)

Rustinstelling van transistorschakelingen De transistor als versterker - Principe van versterking - Gebruik van LF-equivalente schema’s. Inleidende begrippen i.v.m. frequentieweergave - Betekenis van frequentieweergave - Bode-diagram -  De operationele versterker - Verschilversterker - Ideale en praktische operationele versterker - Lineaire analoge systemen --- inverterende en niet-inverterende DC-versterker --- sommeerketens, DC-verschilversterker --- spanning-stroom omzetter, stroom-spanning omzetter --- inverterende en niet-inverterende AC-versterker --- integreerketen en differentiëerketen. Eenvoudige niet-lineaire schakelingen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
  • 06. In teamverband werken
Toelichting:
Vanuit de wiskundige berekeningen leggen de studenten verbanden naar de werking van de componenten en de schakelingen.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 06. Kunnen werken in teamverband
Toelichting:
De studenten werken meestal in groepjes van 2 de opdrachten uit. Onderling overleg over de te volgen methode is noodzakelijk.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
Analyse van schakelingen waarin halfgeleidercomponenten, besproken in het eerste jaar, gebruikt worden Studie van beperkingen in verband met frequentie-weergave Analyse van schakelingen met operationele versterkers Schakelingen bouwen en testen

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Halfgeleidercomponenten Netwerkstellingen

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: Digitale leeromgeving TOLEDO

B. Verplichte leermiddelen

Eigen cursus Flash cursus op Toledo Verwijzingen naar interessante websites Gebruik van componenten en meetapparatuur tijdens de labozittingen. Theorie cursus

C. Aanbevolen leermiddelen

Er wordt een licentie op een software pakket aangeboden zodat de studenten alle schakelingen op een eigen PC kunnen uittesten.

A. Types

  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

In een goed uitgerust labolokaal beschikken de studenten elk over een scoop, functiegenerator, voeding, multimeter en een PC met internetaansluiting en de nodige software om de labo-opdrachten uit te voeren. Een docent is steeds aanwezig om de nodige ondersteuning en instructies te geven om veilig en correct te werken.

A. Types

  • praktische proef
  • aan de computer
  • meerkeuzevragen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Verschillende evaluatievormen worden gecombineerd om tot een beoordeling te komen.

Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.
OA:
03202840
Code:
03202840
Vakcoördinator:
Vic Van Roie
Semester:
2
Studiepunten:
0,6
Onderwijstaal:
Nederlands