Stage (2009-2010)

De stage biedt de student mogelijkheden tot ervaringsgericht leren door actieve aanwezigheid in een reële professionele en sociale werkomgeving. Tijdens de stage kan de student zijn theoretische kennis toepassen in reële praktijksituaties die moeilijk of niet binnen de hogeschool kunnen worden aangeboden, en die aansluiten bij de aard en het niveau van de opleiding.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.
  • C04 De rol van coördinator.
Toelichting:
De stage biedt de mogelijkheid om diverse professionele, technische, communicatieve en sociale vaardigheden (verder) te ontwikkelen. De student maakt kennis met de interne werking van een organisatie, haar structuur, werkklimaat, werkmethodes, verwachtingen, werktempo, bedrijfscultuur. Bovendien leert de student zichzelf situeren binnen een bepaalde organisatie. De student krijgt een scherper beeld van zijn toekomstige beroep en een betere kijk op de functies die iemand met zijn specifieke opleiding kan uitoefenen. De stage bevordert de ontwikkeling van een leerhouding binnen een werkomgeving. De stage biedt een belangrijk referentiepunt bij sollicitaties en het vinden van een betrekking.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student moet het eerste en het tweede jaar van de opleiding met succes hebben beëindigd.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De begeleider in het stagebedrijf evalueert de stagiair tussentijds aan de hand van een evaluatieformulier met relevante competenties. Aan het eind van de stage vult de stageplaats een definitief evaluatieformulier in en houdt daarbij rekening met de voortgang sinds de tussentijdse evaluatie.
 

 

De studenten krijgen een stagebegeleider op hun stageplaats als aanspreekpunt. Bij eventuele problemen op de stageplaats kunnen zowel de stageplaats als de student een beroep doen op de docent die het afstudeerproject van de student begeleidt. In tweede instantie kan ook de stagecoördinator bemiddelen.
 

OA:
02243330
Code:
02243330
Vakcoördinator:
Willy Daens
Semester:
2
Studiepunten:
20
Onderwijstaal:
Nederlands