Farmacologie - Anaesthesie (2009-2010)

FARMACOLOGIE
  • De nadruk ligt hier op het inzicht in de werkingsmechanismen (in relatie tot de fysiologie) en eventuele nevenwerkingen van medicatie wat van belang is bij verantwoord verpleegkundig handelen,
  • We overlopen de grote groepen geneesmiddelen en bespreken van de meest gebruikte farmaca de indicaties, de werkigsmechanismen, de nevenwerkingen en contra-indicaties.
  • De groepen die aan bod komen zijn: Geneesmiddelen bij infectieziekten, cardiovasculaire geneesmiddelen, geneesmiddelen bij aandoeningen van het spijsverteringsstelsel, geneesmiddelen bij aandoeningen van het ademhalingsstelsel, geneesmiddelen bij pijn en ontsteking, en geneesmiddelen m.b.t. het voortplantingsstelsel.
  • Specifiek voor de vroedvrouw bespreken we alle medicatie die kadert in de begeleiding van een normale zwangerschap, bevalling en postpartum (medicatie die door vroedvrouwen mag voorgeschreven worden na van kracht worden van betreffend wetsvoorstel)
  • Voor de farmacokinetiek en een algemene inleiding op de farmacologische klassen, wordt verwezen naar de cursus anatomie van het eerste jaar.
ANALGESIE, ANESTHESIE en REANIMATIE m.i.v. FARMACOLOGIE
  • Algemene anesthesie
  • Loco-regionale anesthesie
  • Geneesmiddelen gebruikt bij anesthesie
  • Anesthesietechnieken bij zwangeren

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
  • C06 De vroedvrouw heeft expliciete aandacht voor het belang en de betekenis van natuurlijke fysiologische processen tijdens de zwangerschap, de bevalling en de postnatale periode. Het is haar opdracht deze op een adequate wijze te beschermen, te observeren, te analyseren en het verdere verloop ervan in te schatten.
  • C12 De vroedvrouw beschikt over de competenties om zich via vakliteratuur permanent bij te scholen; daarenboven is zij zich terdege bewust van het belang van wetenschappelijk onderzoek en kan zij de impact hiervan adequaat plaatsen binnen de beroepsuitoefening.
  • C16 De vroedvrouw kan overleggen en beschikt over het inschattingsvermogen om de cliënt door te verwijzen wanneer nodig.
Toelichting:
FARMACOLOGIE en anesthesie
  • Studenten verwerven inzicht in de werkingsmechanismen en eventuele nevenwerkingen van medicatie wat van belang is bij verantwoord verpleegkundig handelen
  • Studenten kunnen functioneren als lid van een team:
    • ze kunnen intra- en interprofessioneel samenwerken om de visie en de doelen van het beleid en de zorg te realiseren;
    • ze kennen het vakjargon van de farmacologie en de anesthesie en kunnen samenwerken met behandelende geneesheren en andere gezondheidswerkers.
  • Studenten passen alle niveau's van preventie toe:
    • ze kennen de normale fysiologische regulatiemechanismen, en herkennen pathologische toestanden, waardoor adequate hulp kan ingeroepen worden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten die met succes hun eerste jaar in dit studiegebied hebben afgesloten worden toegelaten tot dit onderdeel. Internationale studenten moeten niveau 4 Nederlands behaald hebben en zich wenden tot het departementshoofd om te worden toegelaten.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

  • Eigen cursus van de docent
  • Gecommentarieerd geneesmiddelen repertorium. BCFI.
  • Samenvattende power-point presentaties op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
07280141
Code:
07280141
Vakcoördinator:
Martine Deleu
Semester:
2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands