De studenten vergroten hun zelfinzicht en ontwikkelen de sociale vaardigheden die nodig zijn om vlot en efficiënt te kunnen samenleven en samenwerken. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- het individu en de groep
- non-verbale communicatie
- observeren en feedback
- assertiviteit
- communicatieniveaus en besluitvorming in groepen
- rollen in groepen
- omgaan met stress
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.
- C02 Zijn/haar werk en de daartoe benodigde competenties managen.
- C04 Gepast handelen in beroepsspecifieke situaties.
Toelichting:
De studenten worden gemotiveerd om samen te werken en te communiceren in een groep of een team. Zij:
- verwerven inzicht in hun eigen persoonlijkheid;
- verwerven inzicht in het groepsgebeuren en hun persoonlijke rol daarin;
- hebben oog voor individuele verschillen en gevoeligheden en kunnen omgaan met de spanning tussen product, procedure en proces;
- kunnen vanuit hun eigen ervaring reflecteren op de werking en de dynamiek van een taakgerichte groep.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geen
Internationale studenten moeten Nederlands niveau 4 gehaald hebben.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
DE PEUTER, Dirk, 2007. Sociale vaardigheden. Niet-gepubliceerd cursusmateriaal.
C. Aanbevolen leermiddelen
- REMMERSWAAL, Jan, 2001, Handboek Groepsdynamica, uitgeverij Nelissen, Soest.
- CLAES, M.T., 2002, Culturele Waarden en Communicatie in Internationaal Perspectief, Coutinho.
- ANTONS, Klaus, Groepsdynamica in Praktijk, Samson Social en Culturele Reeks.
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- paper/werkstuk
B. Omschrijving