Medische microbiologie
Anatomie en fysiologie:
- de cel
- het voortplantingsstelsel
- het spijsverteringsstelsel
- het cardiovasculair stelsel
- het ademhalingsstelsel
- het excretiestelsel
- het hormonaal stelsel
- de zintuigen
Pathologie:
- belangrijkste ziektebeelden van bovenstaande stelsels, met welbepaalde aandoeningen telkens volgens oorzaak, symptomen, diagnosemiddelen, verwikkelingen en behandelingspriincipes. Hierbij zijn het afleiden van het pathologische, vertrekkend van de kennis van de normale anatomie en fysiologie en het inzicht in de problematiek belangrijker dan het memoriseren van bladzijden cursustekst.
- Na elk hoofdstuk volgen illustraties en medische verslagen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C04 Gepast handelen in beroepsspecifieke situaties.
Toelichting:
Studenten kunnen medische protocollen foutloos typen en de vakterminologie hierin begrijpen. Studenten kunnen uitleggen waaruit de anatomische stelsels zijn opgebouwd, hun werking bespreken en hierbij de correcte terminologie gebruiken. Studenten kunnen de begrippen uit de medische microbiologie correct gebruiken in verslagen, bij het informeren van cliënten. Studneten kunnen met hun kennis over het ontstaan, de verschijnselen , de complicaties, de onderzoeksmethoden en de therapieën bij de belangrijkste aandoeningen, correcte informatie geven aan patiënten in de wachtzaal en zonodig dringend de arts contacteren.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
medische terminologie 1ste jaar
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
- Van Miert Monique, 2009, Medische wetenschappen (1 en 2), aanvullende nota's, niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout, 150 p.
- Penning, L. & Velthoven, J.J. (1995). medische terminologie. Baarn: Nijgh Versluys.
- Zakwoordenboek der geneeskunde Coëlho, Elsevier gezondheidszorg.
- Kirchmann, L.-L, Anatomie en fysiologie van de mens. Elsevier gezondheidszorg.
- Van Steenbergen, W. (2006). Handboek medische ziektenleer. Leuven: Acco.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- meerkeuzevragen
- paper/werkstuk
- presentatie
- schriftelijk examen
- mondeling examen
B. Omschrijving
Monitoraat op afspraak.