Ergonomie (2009-2010)

Ergonomie: in het pakket zit een hoofdstuk over de zithouding en ergonomische hulpmiddelen. We bespreken het 'levenlang woonconcept' en tekenen een modelwoning uit. Studenten passen een gekend programma voor rugscholing aan voor lagere school kinderen en toetsen dit in de praktijk. Bureauergonomie is een hot-item. We sluiten af met een globlae analyse van de werkplaats. Deze ergonomische adviezen worden gescreend op de dagelijkse werkvloer.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C03 De ergotherapeut is in staat om paramedisch en agogisch te handelen om op een verantwoorde en methodische wijze aan verandering of behoud te werken.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
Ergonomie: - Studenten kennen de ergonomische principes van het zitten en kunnen ze in diverse situaties toepassen. - Studenten kunnen ergonomische onderzoeksresultaten samenvatten hieruit conclusies trekken en een professioneel advies formuleren. - Studenten kennen de ergonomische materialen en kunnen deze aanwenden in het optimaliseren van de woon-werksituatie. - Studenten kunnen specifiek voor bureauergonomie een correcte analyse maken van de zithouding en bureauopstelling en verbeteracties formuleren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

de leerstof uit de vorige twee studiejaren

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Geenen Koen, 2004, Ergonomie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 68p.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
06022480
Code:
06022480
Vakcoördinator:
Niels Goyens
Semester:
1
Studiepunten:
1,5
Onderwijstaal:
Nederlands