Godsdienst (2009-2010)

- Leerplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het lager onderwijs: De visie en de opbouw van het leerplan wordt uitgelegd. De visie van het leerplan op communicatie wordt vertaald naar de lespraktijk, met aandacht voor didactische werkvormen. Ook rol van de leerkracht binnen het communicatieproces hierin wordt onder de loep genomen.
- Bijbel: De algemene achtergronden van de bijbel en zijn schrijvers wordt geschetst. Er worden analyse-instrumenten aangereikt om bijbelverhalen persoonlijk te verwerken. Enkele didactische principes om bijbelverhalen in de lagere school te gebruiken worden bekeken.
- Rituelen: Het belang van rituelen en symbolen in het godsdienstonderricht voor de lagere school wordt toegelicht.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
C 1.1 beginsituatie achterhalen
C 1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
C 1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
C 1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
C 1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
C 1.6 individueel en in  team leermiddelen kiezen en aanpassen
C 1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de
heterogeniteit van de leergroep
C 1.8 observatie/evaluatie voorbereiden
C 1.9 observeren en  proces en product evalueren met oog op bijsturing remediëring en differentiatie
C 1.12 omgaan met de diversiteit van de groep
C 2.4 actuele maatsch.ontw. hanteren in ped. context
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente
ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 3.2 kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden
C 3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod
met het oog op begeleiding en oriëntering van lln.
C 4.1gestructureerd werkklimaat bevorderen
C 4.4 stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met
de veiligheid van de leerlingen
C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
C 5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties


A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- De Meyere, J. (2008). Godsdienst. Onuitgegeven cursus, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding, Vorselaar.
- Erkende instantie r.-k. godsdienst (2001). Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen. Brussel: Licap.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100% Mondeling 100% Mondeling
Monitoraten, stagebegeleiding, begeleiding in praktijkmodules.
OA:
11263400
Code:
11263400
Vakcoördinator:
Steven Meersschaert
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands