Etisch, maatschappelijk, culturele vorming deel 2 (2009-2010)

Inhouden worden exemplarisch geselecteerd en hebben betrekking op de vijf domeinen van functioneel geheel 10 van de beroepsspecifieke competenties:  

 

-      het sociaal-politieke domein

-      het sociaal-economische domein

-      het levensbeschouwelijke domein

-      het cultureel-esthetische domein

-      het cultureel-wetenschappelijke domein

EMCV2 bouwt verder op het opleidingsonderdeel EMCV1: het richt zich op persoonsvorming en attitudevorming en wil jongeren “raken”, uitdagen, wil vragen uitlokken. De student leert meningen van anderen en cultuurfenomenen die hem onbekend zijn onbevooroordeeld en respectvol te benaderen. Ook leert hij kritisch kijken naar maatschappij en cultuur in relatie tot zijn eigen referentiekader dat zich voortdurend verder ontwikkelt. In het bijzonder zoekt de student vanuit dit referentiekader antwoorden op vragen die op hem toekomen uit de beroepspraktijk en de actualiteit.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

FG 3:

 

De student kan hiaten in de eigen deskundigheid m.b.t. actuele thema’s detecteren en aanvullen, en de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.

 

 

FG 10:

 

De student neemt een positief-kritische houding aan t.o.v. actuele maatschappelijke thema’s.

 

De student kan kritisch omgaan met relevante achtergrondinformatie bij maatschappelijke thema’s.

 

De student is bereid in dialoog te treden met andere cultuurparticipanten.

 

De student kan kritisch reflecteren over zichzelf als cultuurparticipant.

 

De student kan een mening verwoorden en beargumenteren.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op WWW
  • Andere: Participeren aan culturele manifestaties

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • Andere: www.actualiteit.org
  • hoorcollege
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70 Mondelng examen 100 Mondeling examen
30 Permanente evaluatie
Een monitoraatssessie is voorzien...
OA:
11269890
Code:
11269890
Vakcoördinator:
Bart Staes
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands