Inhouden worden exemplarisch geselecteerd en hebben betrekking op de vijf domeinen van functioneel geheel 10 van de beroepsspecifieke competenties:
- het sociaal-politieke domein
- het sociaal-economische domein
- het levensbeschouwelijke domein
- het cultureel-esthetische domein
- het cultureel-wetenschappelijke domein
EMCV2 bouwt verder op het opleidingsonderdeel EMCV1: het richt zich op persoonsvorming en attitudevorming en wil jongeren “raken”, uitdagen, wil vragen uitlokken. De student leert meningen van anderen en cultuurfenomenen die hem onbekend zijn onbevooroordeeld en respectvol te benaderen. Ook leert hij kritisch kijken naar maatschappij en cultuur in relatie tot zijn eigen referentiekader dat zich voortdurend verder ontwikkelt. In het bijzonder zoekt de student vanuit dit referentiekader antwoorden op vragen die op hem toekomen uit de beroepspraktijk en de actualiteit.
FG 3:
De student kan hiaten in de eigen deskundigheid m.b.t. actuele thema’s detecteren en aanvullen, en de verworven deskundigheid actualiseren, uitbreiden en verdiepen.
FG 10:
De student neemt een positief-kritische houding aan t.o.v. actuele maatschappelijke thema’s.
De student kan kritisch omgaan met relevante achtergrondinformatie bij maatschappelijke thema’s.
De student is bereid in dialoog te treden met andere cultuurparticipanten.
De student kan kritisch reflecteren over zichzelf als cultuurparticipant.
De student kan een mening verwoorden en beargumenteren.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
70 | Mondelng examen | 100 | Mondeling examen | ||
30 | Permanente evaluatie |