Persoonlijk leermanagement deel 2 (2009-2010)

Sterkte/zwakte-analyse maken n.a.v. opgedane studie-, werk- en stage-ervaringen. Concretiseren van voorhanden zijnde competentiekaders. A.d.h.v. een aangereikt reflectiemodel reflecteren op opgedane leer - en stage-ervaringen. Omgaan met feedback. Begeleid zelfstandig optimaliseren van de eigen studie-, werk- en stage-resultaten. "Hoe verzamelt en inventariseert de student bewijsmateriaal?" Een aanzet tot portfolio.

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

De student voert correct administratieve taken uit. De student kan vanuit de basiscompetenties het eigen functioneren bevragen, gericht bijsturen en dit bespreekbaar maken met collega's.
De student gaat assertief-constructief om met positieve en negatieve feedback. De student kan zijn persoonlijke aanpak van leersituaties analyseren. De student onderneemt onderbouwde stappen om zijn leerhouding te optimaliseren. De student toont aan dat hij wil leren en kan zichzelf daarin sturen/en neemt zijn eigen leerproces in handen. De student kan vanuit de basiscompetenties het pedagogisch en didactisch functioneren bevragen, gericht bijsturen en dit bespreekbaar maken met collega's. De student dialogeert over zijn beroep en de plaats hiervan in de samenleving.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van Persoonlijk Leermanagement 1 verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursus docenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: supervisie
  • hoorcollege
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

Er worden groeps- en individuele sessies voorzien waarbij zowel inhoudelijke input wordt gegeven als waar ruimte is voor discussie en oefening. Daarnaast zijn er 3 maal per jaar individuele gesprekken gepland voor opvolging van het studeer-, leer- en werktraject van de student.

A. Types

  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

De student legt een logboek waarin hij zijn persoonlijke evolutie op 4 domeinen (leren en studeren -  relaties -  lesgeven - basiscompetenties) tijdens het jaar aantoont. Hij toont hier dat hij begeleid zelfstandig aan zinvolle persoonlijke doelen kan werken en verwerkt ook de inhouden van de sessies.

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50 Permanente Evaluatie 50 Permanente Evaluatie (dus 100% van PE wordt meegenomen)
50 Mondeling Examen 50 Nieuwe taak met mondeling examen

Tijdens de groepssessies worden onder begeleiding inhouden en vaardigheden ingeoefend.
Supervisie gesprekken
Reflectie in groep o.l.v. PLM-begeleider

OA:
10255400
Code:
10255400
Vakcoördinator:
Anoek Smeyers
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands