VCA (2009-2010)

-Waarom veiligheid?
-Begrippen, arbeidsongevallen, statistieken
-Veiligheidswetgeving: Overzicht, historiek, ARAB
-Codex, Veiligheidsorganen, Preventie op het werk, keurmerken, aansprakelijkheid
-Risico-bepaling: Begrippen, indeling, definities, beoordeling, gevolgen, methoden ( risicoboom, taakanalyse, ,,, )
-Gevaarlijke producten: Symbolen, voorzorgsmaatregelen, vergunningen, gevaarssymbolen
-Persoonlijke beschermingsmiddelen: Wanneer, gebruik, mogelijkheden, stralingsgevaar
-Ergonomie
-Signalisatie
-Besloten ruimten
-Veiligheid tijdens het lassen
-Veiligheid bij hijsen, tillen en dragen
-Geluid en trillingen
-Bedrijfsnoodplannen
-Bevorderen van veilig werken

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
Toelichting:

-      De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)

 -      De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

 -      De student kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren)

 -      De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

 -      De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

 -      De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

-      De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties voor veiligheidsprocedures

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC6 Het ontworpen product/systeem/dienst geschikt maken voor ingebruikneming.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC17 Technische ondersteuning verlenen.
  • BC21 Veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven.
  • BC23 De productielogistiek voorbereiden en plannen.
Toelichting:

De student kan de veiligheidsreglementering voor een bedrijfsactiviteit opstellen;

De student kan het praktisch probleem structureren en de probleemsituatie na onderzoeken en mogelijke correctie verbeteren;

De student kan risicoanalyses uitleggen;

De student kan het gebruik van beschermingsmiddelen, voorzorgsmaatregelen, noodplannen en vergunningen beoordelen, kritisch onderzoeken en verantwoorden;

De student kan via het behalen van het VOL-VCA attest keuzes om de veiligheid te bevorderen verantwoorden en uitleggen;

De student kan uitleggen waarom bepaalde situaties en machines niet toelaatbaar zijn in een industriële omgeving;

De student kan normen raadplegen;

De student kan veiligheidscertificaten samenstellen;

De student kan een werkvoorbereiding maken;

De student kan werkmethodes en procedures opstellen;

De student kan normen/vergunningen (kwaliteit, veiligheid, milieu,…) van het opgeleverde werk controleren;

De student kan risicoanalyses uitvoeren;

De student kan vigerende normen en certificeringen van het opgeleverde werk controleren;

De student kan technisch advies verlenen;

De student kan veiligheidsvoorschriften toepassen en doen naleven;

De student kan een planning voor materiaal, machine en mens opstellen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
05214651
Code:
05214651
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands