Actueel thema (2009-2010)

De studenten werken in groep een casus uit. Aan de hand van de casus leert de student  om onderzoeksvragen te formuleren, relevante informatie op te zoeken, bronnen te vermelden, een tussentijds verslag op te maken en de praktijk systematisch te bevragen m.b.v. interviewtechnieken of a.d.h.v. vragenlijsten.

 

 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:

PB - 01 Denk en redeneervaardigheid. 

- De student kan informatie analyseren, synthetiseren en structureren. 

- De student kan kennis integreren in situaties waarin die kennis vereist is. 

PB - 02 Informatie verwerven en verwerken. 

- De student kan informatie op een effectieve en efficiënte wijze vinden, beheren en evalueren. 

- De student kan correct verwijzen naar gebruikte informatie. 

PB - 04 Projectmatig en methodisch handelen. 

- De student maakt in overleg een planning op, rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk en zorgt voor het permanent evalueren en bijsturen van de ondernomen activiteiten en procedures.

PB - 06 Vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen.

- De student kan een helder en duidelijk verslag maken, zonder overbodige informatie, met correct gebruik van het Standaardnederlands. 

- De student kan een heldere en korte presentatie maken, met correct gebruik van het Standaardnederlands en ondersteund door gepaste visuele hulpmiddelen.

PB- 07 Ingesteldheid van levenslang leren.

- De student bepaalt doelen, onderneemt en beschrijft ondernomen activiteiten.

-De student beschrijft leeruitkomsten daarvan en reflecteert over het leerrendement.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

PB - 08 Teamgericht kunnen werken.

- De student is constructief en stipt in het samenwerken met medestudenten en in het gezamenlijk bereiken van een resultaat. 

- De student hanteert communicatieve vaardigheden als luisteren, samenvatten, doorvragen, feedback geven en ontvangen, motiveren).

PB - 09 Oplossingsgericht kunnen werken.

- De student kan de transfer maken van theoretische modellen en achtergrond naar de toegepaste praktijk.

PB - 10 Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid.

- De student kan een beredeneerd standpunt innemen en ontwikkelt een persoonlijke visie op beroepsspecifieke en/of maatschappelijke thema´s.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

C2 Opvoeder.

- De student heeft inzicht in maatregelen en mogelijkheden om het fysieke en geestelijk welzijn bij peuters te bevorderen.

C5 Innovator-onderzoeker.

- De student kan vernieuwende elementen uit werkvelgerelateerde contexten (crêches, naschoolse kinderopvang) aanwenden en aanbrengen.

- De student kan kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn.

C9 Lid van de onderwijsgemeenschap.

- De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over de opvang en kwaliteit van de opvang van peuters, kleuters en leerlingen in werkveldgerelateerde settings.

C10. Cultuurparticipant.

- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen en thema’s kritisch benaderen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: veldervaringen, tijdschrift en krantenartikels, st
  • cursus
  • materiaal op WWW
  • handboek
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

- Maex, J. (2009). Studiewijzer. Actueel Thema: Kinderopvang. Onuitgegeven studiewijzer bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Maex, J. (2009). Actueel Thema: Kinderopvang. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • projectwerk
  • Andere: bezoeken

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

Het groepscijfer wordt gedifferentieerd in functie van individuele bijdragen aan het werkstuk en peer-assessment.

 

 

1ste examenperiode

 

 

2de examenperiode

 

 

3de examenperiode

 

 

Vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

 

 

 

 

Werkstuk +presentatie

 

 

100

 

 

Individuele taak of opnieuw indienen van aangepast werkstuk

 

 

 100

 

 

 

100% 

 

 

 

100% 

 

 

 

100%

 

 

Coaching in kleine groep.
OA:
11269140
Code:
11269140
Vakcoördinator:
Joke Maex
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands