Marktonderzoek (2009-2010)

De cursus marktonderzoek start met een aantal inleidende begrippen, vakjargon en methodologische overwegingen. We bekijken welke fasen een onderzoek omvat, hoe een onderzoeksplan wordt opgesteld en welke kosten eraan verbonden zijn. Gegevens kunnen op verschillende manieren verzameld worden: we bekijken welke soorten onderzoek er zijn. De cursus gaat dieper in op de enquête: hoe stellen we een vragenlijst op, welke schalen kunnen we gebruiken, welke aspecten zijn van belang bij de steekproeftrekking, hoe worden vragenlijsten afgenomen en verwerkt. Het onderzoeksproces wordt van begin tot einde op een praktijkgerichte manier bekeken. Daarenboven bekijken we ook andere manieren om gegevens te verzamelen zoals het gebruik van bestaande secundaire gegevens, het diepgaande kwalitatief onderzoek en het experiment. Bij de beschrijving en analyse van resultaten is een juiste keuze uit de analysemethodes belangrijk. De cursus behandelt zowel de univariate als multivariate analysemethoden: we bekijken het opstellen van frequentietabellen, grafische voorstellingen, centrale waarden en spreidingsmaten maar ook de analyse van kruistabellen, de variantie-, de correlatie- en regressieanalyse. We leren de studenten hoe ze verbanden kunnen testen tussen variabelen en hoe ze een hypothese kunnen toetsen. Een marktonderzoeker moet ook voorspellingen op de markt kunnen uitvoeren. U merkt: marktonderzoek vereist een analytische geest, maar duidelijkheid & bruikbaarheid is evenzeer van belang: vandaar bekijken we op welke manieren de resultaten verstaanbaar kunnen gerapporteerd en gepresenteerd worden. Tenslotte gaan we dieper in op een aantal toepassingen van marktonderzoek zoals het concurrentieonderzoek, het communicatie-onderzoek, het meten van klantentevredenheid,...

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.
  • C04 De rol van coördinator.
Toelichting:
De studenten kunnen de soorten onderzoek toelichten en vakjargon gebruiken. De studenten kunnen een realistisch onderzoeksplan opstellen. De studenten kunnen een enquête opstellen, organiseren, afnemen en verwerken. De studenten kennen de verschillende kwalitatieve methoden en weten welke soorten experimenten er bestaan. De studenten kunnen secundaire gegevens opzoeken en gebruiken. De studenten kunnen resultaten van een onderzoek analyseren en beschrijven (descriptie, statistische validering, univariate en multivariate). De studenten kunnen de resultaten van een onderzoek rapporteren en presenteren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

De Pelsmacker P. en Van Kenhove P., 2006, Marktonderzoek, Methoden en toepassingen. 515 p. +  aanvullingen docent

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

2 groepswerken: opstellen van een vragenlijst en schrijven van een onderzoeksplan 
OA:
02240860
Code:
02240860
Vakcoördinator:
Sabine Vermuyten
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands