Gebruik van en inzicht in de omgeving, operatoren, relatieve en absolute verwijzingen, rekenen met datums en tijden, werkmappen, instellingen, afdrukken, beveiliging, eigenschappen, opmaak, grafieken, tabellen, lijsten, uitwisseling met andere toepassingen, subtotalen, opname en gebruik van een macro, databasemogelijkheden: databasefuncties, filteren en sorteren, draaitabellen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
De student moet in staat zijn zelf actief op zoek te gaan naar spreadsheetfuncties die kunnen leiden tot het gewenste resultaat. De helpfunctie en voorbeeldoefeningen kunnen hierbij ondersteuning bieden. De student wordt ertoe aangezet individueel bestudeerde functies te gebruiken in geneste vorm om op deze wijze complexere problemen op te lossen. Vooral de oefeningen beogen een stimulering van de denk- en redeneervaardigheid. Het kopiëren en plakken van formules kan een efficiënte werkwijze zijn, op voorwaarde dat de formules correct zijn samengesteld. De student zal zijn bekomen resultaat kritisch moeten bekijken.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
Studenten kunnen vlot met formules en algemene functies werken. Studenten kunnen grafieken aanmaken en deze aanpassen aan specifieke wensen. Studenten kunnen de gereedschappen hanteren waarmee de opmaak kan worden ingesteld en/of gewijzigd. Studenten kunnen macro's opnemen en uitvoeren. Studenten kunnen lijsten aanvullen, sorteren en filteren. Studenten kunnen problemen analyseren en systematisch oplossen met behulp van een spreadsheet. In bepaalde gevallen zal een zeker inzicht nodig zijn in een vakgebied om uit te maken op welke manier een bepaalde functie moet gehanteerd worden om tot het gewenste resultaat te komen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Studenten kennen basisbegrippen van PC; elementair gebruik van het besturingssysteem.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Roodhooft Rudi, 2010, Informatica Excel ® 2010 Bio. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 250p.
C. Aanbevolen leermiddelen
Voorbeeldoefeningen en de vertreksituatie voor bepaalde oefeningen zijn beschikbaar op de leeromgeving (Toledo).
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
De cursustekst is auto-instructief opgevat. Studenten kunnen in principe door de tekst te lezen en de aangewezen handelingen uit te voeren, vrij autonoom de gewenste kennis verwerven. Tijdens de voorziene zittingen worden de te behandelen onderdelen besproken en eventueel gedemonstreerd. Vaak wordt een praktische vraag uitgewerkt en toegelicht en kunnen de studenten op hun eigen werkplek de evolutie naar de oplossing mee volgen. De studenten worden ertoe aangezet buiten de lestijd nog bijhorende oefeningen te maken. Hiervoor worden hen de nodige opdrachten ter beschikking gesteld. De cursus biedt in een laatste hoofdstuk synthese-oefeningen aan, waarmee de student het niveau dat hij bereikt heeft kan peilen. Deze synthese-oefeningen zijn gebaseerd op vroegere examenvragen.
A. Types
- open boek
- praktische proef
- aan de computer
B. Omschrijving
De studenten worden geëvalueerd op basis van een proef waarin meerdere problemen worden voorgelegd. Het oplossen van deze problemen vereist de nodige kennis van en inzicht in de functionaliteiten van spreadsheets. Het is tijdens deze evaluatie toegelaten gebruik te maken van de (offline)helpfunctie en de cursus.
Tijdens het verwerken van de behandelde items per les, kunnen de studenten meteen vragen stellen over resterende onduidelijkheden. Bij het uitwerken van opdrachten en oefeningen tijdens de les kunnen ze beroep doen op de nodige individuele ondersteuning.
Oplossingen van de opgaven zijn voor de meeste oefeningen terug te vinden in de cursus.