Het leesproces: taakanalyse, diagnose (met gebruik van testen) en hulpverlening (o.a.moeilijkheidsgraad van teksten aanpassen)
Het schrijfproces: taakanalyse, diagnose en hulpverlening
Emotionele aspecten van leerproblemen
Enkele ict-hulpmiddelen
Taalgericht vakonderwijs, functioneel taalvaardigheidsonderwijs, OKAN
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student
-een taakanalyse en foutenanalyse maken van leerprocessen op gebied van taal.
-de mogelijke oorzaken van taalmoeilijkheden opsporen.
-beschrijven hoe je rekening kunt houden met taalproblemen bij het lesgeven.
-een hulpverleningsproces mee opvolgen en evt. er actief in bijdragen.
Als inhoudelijk expert verwerft de student
een grondige achtergrondkennis van de taalmoeilijkheden waarmee leerlingen in het beroepsonderwijs kunnen kampen.
Als organisator kan de student
-samenwerken met degenen die een aandeel hebben in de begeleiding van een leerling
-de aanpak van een leerling met taalproblemen systematisch plannen, uitvoeren, bijsturen, evalueren
Als innovator en onderzoeker kan de student
-hulp op maat bieden aan een leerling met taalproblemen
-recente informatie over taalproblemen opsporen en inventariseren, en hiervan een reviewartikel schrijven
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
cursus Keersmaekers, M. Remediëren/leerproces in de B-stroom: taal.
cursus Keersmaekers, M. Taalbegeleiding.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- Andere: taak en presentatie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
eerste examenperiode
|
tweede examenperiode
|
derde examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
100
|
taken
|
|
|
100
|
taken volgens afspraken tin de studiewijzer
|