Deel 1: - maatschappelijk assistent en onderzoeksmethoden - fasen in onderzoek - opleidingsonderdeel ‘onderzoeksmethoden’ - onderzoek opzetten o probleemstelling uitwerken o onderzoeksdoelgroep samenstellen o onderzoekstechniek uitwerken - onderzoek uitvoeren Deel 2: - gegevens analyseren o coderen en gegevens invoeren o meetniveau bepalen o frequentieverdeling opstellen o grafische voorstellingen construeren o beschrijvende statistische maten berekenen o statistische verbanden zoeken - rapporteren o inhoud van het onderzoeksrapport o vormgeving o opbouw van het rapport o stijl en taal
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
- C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
- C05 De MA handelt vanuit een kritische reflectie op de wisselwerking tussen het eigen werk, het werkveld en het breder maatschappelijk kader.
- C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.
- C08 De MA draagt bij aan de identiteit en de ontwikkeling van het beroep en aan de ‘neergeslagen praktijktheorie’ in het werkveld.
Toelichting:
- De MA is in staat om op een heldere en gestructureerde manier over een onderzoek te rapporteren, rekening houdend met alle betrokkenen (i.c. opdrachtgever, onderzoeksdoelgroep) (C2.2). De MA handelt in onderzoeken op een ethisch verantwoorde manier (respect voor privacy) (C4.2). De MA ontwikkelt onderzoek om een problematiek te beschrijven en doet op basis hiervan aanbevelingen om gerichte acties op te zetten (C5.3). De MA kan doelgericht informatie opzoeken in vaktijdschriften en onderzoeksrapporten. Bovendien kan de MA informatie (onderzoekstechnieken, meetinstrumenten, inzichten) uit andermans onderzoek gebruiken voor het opzetten en uitvoeren van eigen onderzoek (C7.3). De MA is in staat om: *een zinvolle probleemstelling uit te denken, uit te werken en te verantwoorden;
*op basis van literatuurstudie en praktijkervaringen hypothesen en onderzoeksvragen te formuleren; *een gepaste onderzoeksmethode uit te werken om hypothesen te toetsen of onderzoeksvragen te beantwoorden;
*een goede onderzoeksgroep samen te stellen; *een veldonderzoek uit te voeren op een methodologisch en deontologisch verantwoorde manier;
*resultaten van een onderzoek correct te verwerken en interpreteren in het licht van de hypothesen en onderzoeksvragen; *de discussie over een onderzoek en de resultaten ervan op gang te zetten;
*op een heldere en gestructureerde manier over een onderzoek te rapporteren, rekening houdend met alle betrokkenen (i.c. opdrachtgever, onderzoeksdoelgroep)
(C8.3).
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
We bouwen verder op
- de competenties verworven in sociale informatiekunde rond het zoeken van informatie in wetenschappelijke databanken.
- de competenties verworven in schriftelijke communicatie rond schrijfvaardigheden.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- cursus - opdrachtenbundel - wetenschappelijke artikels - databanken
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- groepswerk
- Andere: consult
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- Andere: groepsopdracht, individuele examenopdrachten
B. Omschrijving