Chromatografische analysen - Inleiding op chromatografie - Gaschromatografie - Vloeistofchromatografie - Dunne-laagchromatografie Papierchromatografie
Levensmiddelenanalyse - Wateranalyse - Proteïnen - Koolhydraten - Lipiden
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. In teamverband werken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
- 05. Een appreciatie kunnen maken van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
- 06. Kunnen werken in teamverband
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
- C05 Beheersen zorgsystemen: kwaliteitszorg, milieuzorg, veiligheid.
Toelichting:
De studenten kunnen de verschillende gevonden werkwijzen kritisch bekijken en aanpassingen voorstellen en kunnen de mogelijkheden en beperkingen van de analytische technieken inschatten. De studenten kunnen op basis van gevonden informatie een bemonsterings- en laboprocedure correct en efficiënt uitvoeren met de nodige precisie en juistheid. De studenten kunnen de benodigde apparatuur en bijbehorende software zelfstandig gebruiken. Ze kunnen eveneens de bekomen gegevens op een gepaste manier verwerken en de nodige besluiten trekken. De studenten werken veilig en ordelijk met de nodige aandacht voor milieu-aspecten. De studenten evalueren bekomen resultaten kritisch en kunnen deze statistisch verwerken. Studenten kunnen het eindresultaat toetsen aan de warenwetgeving en vergelijken met andere referentie- of normwaarden. De studenten kunnen communiceren over de werkzaamheden en kunnen bekomen resultaten schriftelijk en mondeling rapporteren, zowel naar docenten als naar medestudenten. De studenten kunnen samenwerken en tonen inzet en initiatief.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Analytische chemie
Basisvaardigheden voor chemische labo-analysen
A. Type
- cursus
- materiaal op WWW
- Andere: databanken te raadplegen via mediatheek
B. Verplichte leermiddelen
Eigen cursus
Oefeningenbundel
Labohandleiding
Literatuur:
Skoog, West en Holler (1996). Fundamentals of Analytical Chemistry, 7th edition, Saunders College Publishing.
Multon (Ed.) (1997). Analysis of food constituents, Wiley-VCH, ISBN 0-471-18966-9
Pomeranz en Meloan (1994). Food analysis. Theory and practice, 3rd edition, Chapman and Hall, ISBN 0-412-98551-9
C. Aanbevolen leermiddelen
Studenten dienen alle mogelijke, relevante, wetenschappelijk verantwoorde informatie te vergaren om de pracitum doelstellingen na te streven.
A. Types
- labo en werkcollege
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
Permanente evaluatie wordt gehanteerd voor de beoordeling.
De performantie, gedrag en wetenschappelijke houding van de studenten tijdens de practicumzittingen is een belangrijk evaluatie criterium. De binnengeleverde rapporten vormen eveneens een evaluatiecriterium.
Voorafgaandelijk aan de practicumzittingen kunnen de studenten via mondelinge of electronische manier vragen stellen aan de docent.
Tijdens de practicumzittingen kunnen de studenten problemen voorleggen aan de begeleidende docent.
Na afloop, en ter voorbereiding van de rapporten, kunnen studenten altijd terecht bij de begeleidende docent.