- Sociaal-emotionele problemen
- Leren leren
- Evalueren
- Maatschappelijke invloeden op opvoeding en onderwijs
- Inleiding kleuterschool
1.1. beginsituatie achterhalen 1.2. doelstellingen kiezen en formuleren 1.3. leerinhouden-ervaringen selecteren 1.4. leerinhouden-ervaringen structureren 1.5. gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen 1.6. individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen 1.7. krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep. 1.8. observatie/evaluatie voorbereiden 1.9. observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie 1.12 omgaan met de diversiteit van de groep
2.5. adequaat omgaan met lln. met sociaal-emotionele probleemsituaties en gedragsmoeilijkheden
3.3. vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod met het oog op begeleiding en oriëntering van lln.
4.2. soepel en efficiënt da-en weekverlloop dat past in korte en lange termijnplanning 4.4. stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houden met de veiligheid van de leerlingen.
5.2. kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek
6.1. zich informeren over en discreet omgaan met gegevens
7.4. zich documenteren over rechtspositie en die van de leerlingen
8.1. met de hulp van collega's contacten leggen, communiceren en samenwrken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven organiseren.
9.1. deelnemen aan maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's 9.2. dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving
- Ontwikkelingsdoelen en eindtermen. Informatiemap voor de onderwijspraktijk, gewoon basisonderwijs.2001
- Brochure studiedag kindermishandeling
- Onuitgegeven cursus van de docent
- Artikels uit pedagogisch-didactische tijdschriften
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
75% | Schriftelijk examen | 75% | Schriftelijk examen | ||
25% | Mondeling examen (studenten maken gebruik van hun papers) | 25% | Mondeling examen (studenten maken gebruik van hun papers) |
- Duidelijke doelstellingen geformuleerd in de cursus
- Mogelijkheid om opdrachten (zelfstandig werk) in te dienen en er feedback op te krijgen
- Differentiatie-uren (3 uren). Hiervan kunnen studenten gebruik maken voor extra ondersteuning bij het uitwerken / studeren van dit opleidingsonderdeel.
In deze uren worden er ook herhalings- en verdiepingsoefeningen gemaakt over de geziene leerstof.
- Mogelijkheid tot vragen stellen bij begin en einde les