1. Sociaal-emotionele ondersteuning :
- psychologie van de kleuter en het lagere schoolkind
- de overgang kleuter naar eersteklasser
2. Krachtige leeromgeving :
- didactiek kleuterschool
- methodiek aangepast aan de mogelijkheden van het kind
3. Aanvankelijk lezen en schrijven
4. Aanvankelijk rekenen
FG 1 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen
BS 1.1. De student kan de beginsituatie achterhalen
BS 1.2. De student kan doelstellingen kiezen en formuleren
BS 1.3. De student kan leerinhouden -ervaringen selecteren
BS 1.4. De student kan leerinhouden -ervaringen structureren
BS 1.5. De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
BS 1.6. De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
BS 1.7.De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep
BS 1.8. De student kan de observatie/evaluatie voorbereiden
BS 1.9. De student kan observeren en poces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie
FG 2 Opvoeder
BS 2.6. De student kan het fysiek en geestelijk welzijn bevorderen
FG 3 Inhoudelijk expert
BS 3.1. De student is in staat de basiskennis van de leerinhouden te beheersen en recente ontwikkelingen te volgen in leergebieden en leerstofoverschrijdende thema's
BS 3.2. De student is in staat kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden
FG 4 Organisator
BS 4.1. De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen
- moduleboek en toelichting tijdens de lessen
- bundels en eigen lesnota's
Permanente evaluatie, presentatie, mondelinge bevraging :
- samenstellen en presenteren van een bundel 'Eerste Leerjaar' (verplichte en eigen leerdoelen)
- mondelinge bevraging door docenten
Verdere toelichting komt bij het begin van de module (zie moduleboek). Een onvoldoende op één van de onderdelen, 'persoonlijke doelen', 'verplichte doelen', 'modulemap algemeen' (waaronder schriftelijk taalgebruik), 'presentatie' (waaronder mondeling taalgebruik) kan leiden tot een onvoldoende op het geheel.
Als er een onregelmatigheid wordt vastgesteld, kan dit leiden tot een uitsluitingscijfer.
Tijdens de derde examenperiode bestaat de evaluatie uit een taak met presentatie en mondelinge bevraging door docenten.
/