De cursus legt met de behandeling van materie en de verschillende klassen van reacties de basis voor alle chemiekennis die de studenten voedings- en dieetkunde nodig hebben. Eens deze basis is gelegd worden in een logische volgorde de fijnstructuur van het atoom, de vorming van chemische bindingen en de daaruit resulterende verbindingen bestudeerd. Daarnaast wordt in deze cursus de aanzet gegeven tot de kwantitatieve aspecten van chemie.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C05 De voedings- en dieetkundige analyseert voedingsmiddelen om de hygiëne en samenstelling te evalueren.
- C08 De voedings- en dieetkundige past wetenschappelijke inzichten toe bij het oplossen van voedings-en dieetproblemen.
Toelichting:
De student kan onderlinge verbanden leggen tussen de belangrijkste basisbegrippen uit de chemie.
De student kan deze verbanden vertalen naar de juiste formules en kunnen deze formules correct toepassen.
De student kan zuivere stoffen correct benoemen en er de chemische formule voor schrijven.
De student kan stoffen herkennen en classificeren en de bijhorende reacties correct neerschrijven in reactievergelijkingen.
De student kan de fijnstructuur van stoffen afleiden uit de opbouw van de samenstellende atomen.
De student kan zowel eenvoudige organische als anorganische stoffen weergeven in Lewisdiagrammen en hieruit hun ruimtelijke structuur afleiden.
De student kan vanuit de fijnstructuur van een stof enkele fysische eigenschappen van eenvoudige verbindingen afleiden en verklaren.
De student kan trends herkennen en verklaren, evenals de afwijkingen op deze trends.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Gevolgde vakken: geen
Doorgenomen literatuur: geen
Verworven competenties: basiskennis algemene wiskunde
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- M. Van Der Borght, Reinhilde Nackaerts, Rina Thys, Ann Van Asbroeck 2009. Algemene en Beschrijvende Chemie. niet-gepubliceerde cursus. KHKempen, Geel, 107 p
- Revised Nuffield Advanced Science, 2009. Book of data. 21ste druk, Harlow, Pearson, 166 p.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
Een gedetailleerde concretisering van de competenties is beschikbaar voorafgaandelijk aan elke oefeningenreeks en wordt weergegeven als studietips. Type-oefeningen worden in de cursus, tijdens de lessen en in de oefeningenzittingen gegeven. Ook wordt een voorbeeldexamen volledig besproken in de laatste les van het semester.
Het examen wordt in twee keer afgenomen. In november wordt een tussentijdse schriftelijke test afgenomen waarin voornamelijk naamgeving en reacties aan bod komen. Het schriftelijke examen in januari bestaat uit een variatie aan vragen: formuleren van definities, de juistheid van een uitspraak beoordelen, een uitspraak verklaren, Lewisnotaties uitwerken, rekenoefeningen etc.
Studenten hebben tijdens het hoorcollege de gelegenheid om vragen te stellen. Tijdens de oefeningenzitting wordt individueel uitleg gegeven zodat specifieke problemen kunnen aangepakt worden. Ook buiten de lesuren en per mail kunnen vragen gesteld worden.
De PowerPointpresentaties en andere bijkomende informatie wordt op Toledo ter beschikking gesteld.