Focus op zorg (2009-2010)

Deze onderwijsactiviteit bestaat uit volgende luiken.

Pedagogisch partnerschap: hierin leert de student onbevooroordeeld te observeren en te registeren. Vanuit die houding leert de student omgaan met specifieke zorgvragen in de klas en in de school. De student leert inspelen op mogelijkheden en specifieke noden van de leerlingen zodat, via de onderwijspraktijk, maximale ontwikkelingskansen geboden kunnen worden.

De doorgaande lijn: de student maakt kennis met de specifieke taken van de klastitularis en het CLB. Hij leert omgaan met de eventuele kloof die er is tussen de lagere school en de secundaire school.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

De student kan de beginsituatie van de lerenden en de groep achterhalen. Hij kan observatie en evaluatie voorbereiden in functie van een delibererende klassenraad en omgaan met de diversiteit van de groep. De student kan samen met het team een positief leefklimaat creëren voor de lerenden in klasverband en op school; actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context en adequaat omgaan met lerenden in sociaal-emotionele probleemsituaties en met lerenden met gedragsmoeilijkheden. De student  kan met het oog op de begeleiding en oriëntering van lerenden, het eigen vormingsaanbod situeren in het geheel van het onderwijsaanbod met name de aangrenzende niveaus. De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de lerenden.Hij kan vernieuwende elementen aanbrengen door de eigen schoolcultuur en vormingsconcepten constructief te bevragen, door reflectie over nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen. De student kan zich op de hoogte stellen van en discreet omgaan met de gegevens over de lerende; Op basis van overleg met collega’s ouders of verzorgers informatie en advies verschaffen over hun kind in de school; In overleg met het team, de ouders of verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders. Met ouders opf verzorgers dialogeren over opvoeding en onderwijs. Communiceren met ouders met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.De student kan participeren in samenwerkingsstructeren en de eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in een team bespreekbaar maken. De student kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden. Hij kan actuele thema’s en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op sociaal-economisch domein en op levensbeschouwelijke domein.

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • Andere: gastdocenten

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • open boek

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
30 permanente evaluatie 50 mondeling examen 80 mondeling examen
20 permanente evaluatie

20

taak
Coaching door de docent
OA:
11269901
Code:
11269901
Vakcoördinator:
Kaatje Nevelsteen
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands