Interdiscplinaire chronische zorg - verpleegkundige en psychosociale wetenschappen (2009-2010)

Diabetes bij kinderen; Kinderen met visusstoornissen; Auditieve problemen bij kinderen; Spraak- en taalontwikkelingstoornissen; Ademhalings-en neurologische en revalidatie, Allergie bij kinderen; Kinderoncologie, Obesitas bij kinderen, Spierziekten bij kinderen, Regelgeving tegemoetkomingen voor chronisch zieke kinderen, Onderwijsmogelijkheden voor chronisch zieke kinderen. Zowel medische, verpleegkundige, psychosociale als pedagogische aspecten komen bij alle onderwerpen aan bod.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • C05 Een cliënt benaderen vanuit een holistische mensvisie.
  • C20 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • C23 Open staan voor het maatschappelijke gebeuren en kritisch staan t.o.v. het economisch, sociaal en ethisch beleid.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: studiebezoeken aan het specifieke werkveld
  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Syllabi van de verschillende gastdocenten

C. Aanbevolen leermiddelen

Katholieke Hogeschool Kempen, (2005), KHKempen Stijlwijzer: Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. Geel : KHKempen.

A. Types

  • hoorcollege
  • Andere: studiebezoeken aan het specifieke werkveld

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

De paper met als algemene doelstelling aandacht voor de totale context van de zorg voor een kind met een chronische ziekte of handicap wordt beoordeeld op inhoud en vormvoorschriften. De opdracht wordt ingeleid door de opleidingsverantwoordelijke. Voor vragen en problemen bij de uitwerking van deze paper is contact met de opleidingsverantwoordlijke via mail mogelijk.
OA:
09289220
Code:
09289220
Vakcoördinator:
Annelies Guldentops
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands