Vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen van het lager onderwijs, uitdiepen:
MENS EN NATUUR
- levende natuur
- gericht leren observeren in een natuurlijke omgeving
- gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende dierlijke organismen aan de hand van eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen
- dierlijke organismen kunnen ordenen in een classificatiesysteem
- beargumenteren waarom bepaalde aanpassingen functioneel zijn voor een bepaalde groep
- niet-levende natuur
- weer en klimaat
- de aarde
- de aarde in de ruimte
- algemene vaardigheden natuur
- natuurlijke verschijnselen onderzoeken
MENS EN TIJD
- periodisering van de westerse geschiedenis met uitdieping
MENS EN RUIMTE
- oriënteren en kaartvaardigheid
- verkeers- en mobiliteitseducatie
MENS EN TECHNIEK
- een technisch probleem stapsgewijs kunnen analyseren en op het niveau van de lagere school kunnen oplossen; dit veronderstelt kennis van basisinzichten techniek en het technisch proces
1.1 beginsituatie achterhalen
1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep
1.8 observatie/evaluatie voorbreiden
2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context
3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden
4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
10.1 sociaal-politiek domein
10.2 sociaal economisch domein
10.3 levensbeschouwelijk domein
10.4 cultureel-esthetisch domein
10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
- Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie
- Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO
- Cursus en slides lectoren: 1 Balo Wereldoriëntatie Deel 2
- VAN DEN BOSCH J. e.a. Tijdwijzer. Werkbladen, Kapellen, Pelckmans, 2001
- KERSBERGEN C. en HAARHUIS A., Onderwijs inzichtelijk, uitgeverij Coutinho, 2006
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
10 | individuele taak | 100 | schriftelijk examen | ||
90 | schriftelijk examen | ||||
Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO (vermindering van de punten tot 10%).
differentiatie-uren