Wereldoriëntatie deel 2 (2009-2010)

Vakspecifieke inhouden en vaardigheden, aansluitend bij de eindtermen van het lager onderwijs, uitdiepen:

MENS EN NATUUR

     - levende natuur

- gericht leren observeren in een natuurlijke omgeving

- gelijkenissen en verschillen aantonen tussen verschillende dierlijke organismen aan de hand van eigen observaties, determinatietabellen en/of andere bronnen

- dierlijke organismen kunnen ordenen in een classificatiesysteem

- beargumenteren waarom bepaalde aanpassingen functioneel zijn voor een bepaalde groep

     - niet-levende natuur

- weer en klimaat

- de aarde

- de aarde in de ruimte

- algemene vaardigheden natuur

- natuurlijke verschijnselen onderzoeken

MENS EN TIJD

- periodisering van de westerse geschiedenis met uitdieping

MENS EN RUIMTE 

- oriënteren en kaartvaardigheid

- verkeers- en mobiliteitseducatie

MENS EN TECHNIEK

- een technisch probleem stapsgewijs kunnen analyseren en op het niveau van de lagere school kunnen oplossen; dit veronderstelt kennis van basisinzichten techniek en het technisch proces

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C08 Partner van externen.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.1 beginsituatie achterhalen

1.2 doelstellingen kiezen en formuleren

1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren

1.4 leerinhouden -ervaringen structureren

1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen

1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen

1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep

1.8 observatie/evaluatie voorbreiden

2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context

3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's

3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden

4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen

4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen

10.1 sociaal-politiek domein

10.2 sociaal economisch domein

10.3 levensbeschouwelijk domein

10.4 cultureel-esthetisch domein

10.5 cultureel-wetenschappelijk domein

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

- Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie

- Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO

- Cursus en slides lectoren: 1 Balo Wereldoriëntatie Deel 2

- VAN DEN BOSCH J. e.a. Tijdwijzer. Werkbladen, Kapellen, Pelckmans, 2001

- KERSBERGEN C. en HAARHUIS A., Onderwijs inzichtelijk, uitgeverij Coutinho, 2006

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
10 individuele taak 100 schriftelijk examen
90 schriftelijk examen

Een niet-correct schriftelijk taalgebruik heeft invloed op de evaluatie van het OO (vermindering van de punten tot 10%).

differentiatie-uren

OA:
11268860
Code:
11268860
Vakcoördinator:
Koen Cools
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands