ICT vaardigheid (2009-2010)

De student krijgt voldoende algemene informatie omtrent ICT. Hierbij richt de student zich op communicatie via e-mail (edumail) en het leerplatform (Toledo). De student leert omgaan met informatie op internet (zoeken, verwerken, structureren ...). De student leert werken met verschillende soorten van multimedia: Audio (Audacity), Fotobewerking, Videobewerking, ... . De student leert het functioneel gebruik van toepassingssoftware waaronder: tekstverwerking (Word 2007), presentatiesoftware (PowerPoint) en rekenbladen (Excel 2007). De student leert eenvoudige computerproblemen zelf oplossen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student is in staat om medestudenten op een correcte wijze te instrueren in het
gebruik van nieuwe softwarepakketten.
- De student heeft oog voor de ethische aspecten bij ICT-gebruik door jongeren op school.

Inhoudelijk expert

- De student kan de kwaliteiten van een computer en van onderwijs-specifieke hardware (dataprojectoren, digitale schoolborden, ...) correct beoordelen.
- De student kan op een efficiënte wijze gebruik maken van de volgende software-pakketten : MS Windows, MS Office, Windows Movie Maker, Audacity, Picasa en Hot  Potatoes.
- De student kan adequaat kiezen uit deze softwarepakketten voor het oplossen van een
probleem.
- De student kan creatief gebruik maken van ICT om een idee vorm te geven.
- De student kan efficiënt en veilig omgaan met informatie op het internet.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Cursussen over de verschillende leerinhouden zijn terug te vinden op Toledo.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • aan de computer
  • individuele taak
  • presentatie
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

40% Permanente evaluatie

 

 

40% Permanente evaluatie

60%

 Praktijkexamen

 

 

60%

 Praktijkexamen

 

 

 

 

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

OA:
11267920
Code:
11267920
Vakcoördinator:
Marc Goris
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands