De inhoud omvat volgende onderwerpen:
ZWEMMEN EN WATERGEWENNING BIJ KLEUTERS
Zwemmen en watergenning omvat de didactiek van watergewennuing bij kleuters. De studenten maken kennis met de verschillende methodieken en door het geven van praktijklessen doen ze ervaring op met kleuters in het zwembad.
BEWEGINGSLANDSCHAPPEN CREËREN IN DE ZAAL
Studenten leren hoe ze met groot en klein materiaal een bewegingslandschap kunnen creëren in de zaal.
DANS- en BEWEGINGSEXPRESSIE
We behandelen bij dans twee dansvormen die zeer relevant zijn voor het kleuteronderwijs: Dansexpressie en kinderdans. De vaardigheden op eigen niveau worden verfijnd en de didactiek komt uitgebreid aan bod.
DRAMA
Drama omvat twee onderdelen: didactiek drama en figurentheater. Bij de didactiek drama bekijken we hoe de student dramatisch kan werken met verhalen bij kleuters. Zowel het spelen van verhalen als het spelen met elementen uit verhalen komen aan bod. Bij het onderdeel figurentheater leert de student enkele basistechnieken van figurentheater kennen en kan hij zich hier verder zelfstandig in bekwamen.
Muzisch werken met kleuters
In dit onderdeel leren studenten hoe ze muzische activiteiten aanbrengen, opbouwen en begeleiden bij kleuters vanuit een impressiemoment
Kritisch reflecteren
Projectmatig en methodische handelen:
Teamgericht werken:
· De studenten werken samen tijdens micro-teachingsessies.
Oplossingsgericht kunnen werken:
· De student kan de transfer maken naar andere onderwerpen en thema’s van dans, drama en beweging. De student integreert inzichten van dans, drama en beweging in andere leerdomeinen.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
· De student is in staat om een persoonlijke visie te ontwikkelen op de waarde van drama, dans en beweging.
De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De leraar als opvoeder
De leraar als inhoudelijk expert
De leraar als organisator
De leraar als onderzoeker, als innovator.
De leraar als cultuurparticipant
CURSUSMATERIAAL
Lodeweyckx, E. (2009). Studiewijzer: Drama, dans en beweging deel 2. Onuitgegeven studiewijzer voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Leysen, G. (2009). Dansen met kleuters. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Lodeweyckx, E.. (2009).Bewegen met kleuters. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Lodeweyckx, E. (2009). Watergewenning. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Van der Straeten, E. (2009). Drama, spelen met verhalen. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Van der Straeten, E. (2009). Figurentheater. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: muzikale opvoeding. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: dramatisch spel. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: muzisch taalgebruik. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1998). Deelleerplan muzische opvoeding: bewegingsexpresssie. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1998). Leerplan bewegingsopvoeding in de basisschool. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1999). Leerplan muzische opvoeding algemeen deel. Brussel: CRKLKO.
VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002).
Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
50 |
Geïntegreerde proef
|
50 | Geïntegreerde proef | ||
|
|
15
|
Praktische proef dansen
|
15
|
Praktische proef
|
|
|
15
|
Mondeling examen
|
15
|
Mondeling examen
|
20 | Praktische proef drama en poppenspel | 20 | Praktische proef | ||
|
|
100
|
|
100
|
|
Begeleiding : 3 u coaching |
1 u coaching : dansopracht |
1 u. coaching : opdracht watergewenning |
1 u/ coaching : geïntegreerde proef |