Dans, drama, beweging deel 2 (2009-2010)

De inhoud omvat volgende onderwerpen:

ZWEMMEN EN WATERGEWENNING BIJ KLEUTERS 

Zwemmen en watergenning  omvat de didactiek van watergewennuing bij kleuters.  De studenten maken kennis met de verschillende methodieken en  door het geven van praktijklessen doen ze ervaring op met  kleuters in het zwembad. 

BEWEGINGSLANDSCHAPPEN CREËREN IN DE ZAAL

Studenten leren hoe ze met groot en klein materiaal een bewegingslandschap kunnen creëren in de zaal.

DANS- en BEWEGINGSEXPRESSIE

We behandelen bij dans twee dansvormen die zeer relevant zijn voor het kleuteronderwijs: Dansexpressie en kinderdans.  De vaardigheden op eigen niveau worden verfijnd en de didactiek komt uitgebreid aan bod.

DRAMA

Drama omvat twee onderdelen: didactiek drama en figurentheater. Bij de didactiek drama bekijken we hoe de student dramatisch kan werken met verhalen bij kleuters. Zowel het spelen van verhalen als het spelen met elementen uit verhalen komen aan bod. Bij het onderdeel figurentheater leert de student enkele basistechnieken van figurentheater kennen en kan hij zich hier verder zelfstandig in bekwamen.

Muzisch werken met kleuters

In dit onderdeel leren studenten hoe ze muzische activiteiten aanbrengen, opbouwen en begeleiden bij kleuters vanuit een impressiemoment 

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:

Kritisch reflecteren

  • De student kan zijn eigen lessen vanuit de reflectie bijsturen

Projectmatig en methodische handelen:

  • De student is in staat om de juiste procedure te volgen bij het maken van creatieve activiteiten van dans, drama en beweging

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Teamgericht werken:  

·        De studenten werken samen tijdens micro-teachingsessies. 

 Oplossingsgericht kunnen werken:

·        De student kan de transfer maken naar andere onderwerpen en thema’s van dans, drama en beweging. De student integreert inzichten van dans, drama en beweging  in andere leerdomeinen.

 Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid

·        De student is in staat om een persoonlijke visie te ontwikkelen op de waarde van drama, dans en beweging.

 

 

 

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

  • De student kan Individueel en in teamverband ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen.
  • De student kan een ontwikkelingsbevorderende omgeving creëren met aandacht voor heterogeniteit. De student kan de activiteiten rond dans, drama en watergewenning, vanuit zijn methodische achtergrond, op een ontwikkelingsgerichte manier begeleiden. De student kan de beginsituatie van de kleuters op een realistische manier inschatten. De student kan de juiste impulsen geven om de ontwikkeling van de kleuters te stimuleren.

De leraar als opvoeder

  • De student kan de fysieke en geestelijk welzijn bevorderen. De student kan, via dans, drama en bewegingsactiviteiten, een positief leefklimaat creëren binnen de groep. De student kan de mogelijkheden erkennen en benutten om te werken aan de sociale vaardigheden van kleuters.  De student kan zijn eigen expressievaardigheden gebruiken om tot een veelzijdige communicatie met kleuters te komen. De student heeft aandacht voor het stellen van grenzen in functie van de veiligheid.

De leraar als inhoudelijk expert

  • De student beheerst de basiskennis van de didactiek en kan de recente ontwikkelingen opvolgen op het vlak van drama, dans, beweging.  De student kan activiteiten rond dans, watergewenning en beweging op een verantwoorde, creatieve manier opbouwen en maakt hierbij gebruik van de aangebrachte didactische inhouden. De student kan enkele figurentheatertechnieken hanteren.
  • De student kan de verworven kennis en vaardigheden aanwenden
  • De student kan het eigen aanbod situeren in onderwijsaanbod met het oog op begeleiding en oriëntering van de kleuters. De student kan het aanbod van drama, dans en beweging kaderen in een weekschema en het thematisch werken.
  • De student kan vanuit een impressie muzische actiteiten ontwikkelen en begeleiden voor kleuters.

De leraar als organisator

  • De student kan een gestructureerd spel-en leerklimaat bevorderen
  • De student kan stimulerende, werkbare leefruimte creëren om het aanbod rond dans, drama en watergewenning vlot en kindgericht en veilig te laten verlopen.  

De leraar als onderzoeker, als innovator.

  • De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen. De student heeft kennis van de maatschappelijke ontwikkelingen en tendensen binnen dans, drama en beweging. De student kan hier kritisch over redeneren en deze tendensen op een gepaste en aanvaardbare wijze integreren in zijn klasaanbod.  

De leraar als cultuurparticipant  

  •  De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingenen thema’s kritisch benaderen. De student kan tendensen binnen dans en drama kaderen binnen de tijd (vroeger en nu) en ruimte (hier en elders) en de relevantie voor je klaspraktijk realistisch inschatten en toepassen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: Studiewijzer
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

CURSUSMATERIAAL

Lodeweyckx, E. (2009). Studiewijzer: Drama, dans en beweging deel 2. Onuitgegeven studiewijzer voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Leysen, G. (2009). Dansen met kleuters. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Lodeweyckx, E.. (2009).Bewegen met kleuters. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Lodeweyckx, E. (2009). Watergewenning. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Van der Straeten, E. (2009). Drama, spelen met verhalen. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

Van der Straeten, E. (2009). Figurentheater. Onuitgegeven cursusmateriaal voor het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

 

C. Aanbevolen leermiddelen

VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: muzikale opvoeding. Brussel: CRKLKO.

VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: dramatisch spel. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1999). Deelleerplan muzische opvoeding: muzisch taalgebruik. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1998). Deelleerplan muzische opvoeding: bewegingsexpresssie. Brussel: CRKLKO.
VVKBAO. (1998). Leerplan bewegingsopvoeding in de basisschool. Brussel: CRKLKO.

VVKBAO. (1999). Leerplan muzische opvoeding algemeen deel. Brussel: CRKLKO.
VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002).
Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • Andere: watergewenning: stagelessen met kleuters
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • presentatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

 

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

     50

 Geïntegreerde proef

 

50  Geïntegreerde proef

 

 

 

 

 

 

 

 

 15

 

 

 

 Praktische proef dansen

 

 15

 

 

 

 Praktische proef

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 15

 

 

 

 Mondeling examen

 

 15

 

 

 

 Mondeling examen

 

     20  Praktische proef drama en poppenspel  20  Praktische proef

 

 

 

 

 100

 

 

 

 100

 

 

 

Tijdens de coaching kunnen de studenten de opdrachten inhoudelijk bespreken.
Begeleiding : 3 u coaching
1 u coaching : dansopracht
1 u. coaching : opdracht watergewenning
1 u/ coaching : geïntegreerde proef
OA:
11260721
Code:
11260721
Vakcoördinator:
Eddy Lodeweyckx
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands