Reflecteren n.a.v. opgedane stage-ervaringen. Doelgericht studeren (studievaardigheden, leerstijlen). "Wie ben ik?" (Kern)kwaliteiten, vervormingen ... bij de student. Groepsvorming binnen leergroep- en klasgebeuren. Zicht krijgen op de leraar en de competenties. Persoonlijke coaching en opvolging van de student.
FG 4 Organisator
- 4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen
- 4.3 correct uitvoeren administratieve zaken
FG 5: innovator-onderzoeker
- 5.1 Eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen
FG 7: Lid van een schoolteam
- 7.3 pedagogische en didactische aanpak in team bespreken
FG 9: Lid van de onderwijsgemeenschap
- 9.2 dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving
Geen specifieke voorkennis vereist.
Groepssessies olv een leerbegeleider. We reflecteren over: - Hoe kan ik doelgericht studeren en efficiënte leermethoden hanteren? - Hoe beleef ik mijn relaties met anderen en hoe gedraag ik mij in groep? - Hoe sta ik voor de klas? Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten in mijn manier van lesgeven? - Hoe werk ik gericht aan mijn lerarencompetenties? We kaderen dit vanuit de indeling van het eerste jaar in periodes, waarbij we per periode welbepaalde competenties voor ogen hebben. Bij aanvang van het academiejaar wordt er op kennismakingstweedaagse gegaan.
Een aantal initiatieven, gericht op studiebegeleiding en informatievoorziening: -verkenning van de campus en leeromgeving -introductie in het opleidingsconcept en de verwachtingen tav studenten -introductie in het gebruik van het leerplatform Luna -examenbesprekingen ...
In een leergroep (van ongeveer 15 à 18 studenten) wordt er gedurende 20 sessies van 1 uur stilgestaan bij de eigen leerweg en de groeiende bekwaamheid tot leraar. De studenten leren van en met elkaar, samen met de leerbegeleider. Deze docent is coach: een vertrouwensfiguur en een deskundige wegwijzer.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
100% | Permanente evaluatie | 100 % | Taak |