Persoonlijk leermanagement deel 1 (2009-2010)

Reflecteren n.a.v. opgedane stage-ervaringen. Doelgericht studeren (studievaardigheden, leerstijlen). "Wie ben ik?" (Kern)kwaliteiten, vervormingen ... bij de student. Groepsvorming binnen leergroep- en klasgebeuren. Zicht krijgen op de leraar en de competenties. Persoonlijke coaching en opvolging van de student.

 

A. Algemene competenties

  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

FG 4 Organisator

 - 4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen

- 4.3 correct uitvoeren administratieve zaken

FG 5: innovator-onderzoeker

 - 5.1 Eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen

FG 7: Lid van een schoolteam

 - 7.3 pedagogische en didactische aanpak in team bespreken

FG 9: Lid van de onderwijsgemeenschap

 - 9.2 dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Onuitgegeven cursusmateriaal.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

Groepssessies olv een leerbegeleider. We reflecteren over: - Hoe kan ik doelgericht studeren en efficiënte leermethoden hanteren? - Hoe beleef ik mijn relaties met anderen en hoe gedraag ik mij in groep? - Hoe sta ik voor de klas? Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten in mijn manier van lesgeven? - Hoe werk ik gericht aan mijn lerarencompetenties? We kaderen dit vanuit de indeling van het eerste jaar in periodes, waarbij we per periode welbepaalde competenties voor ogen hebben. Bij aanvang van het academiejaar wordt er op kennismakingstweedaagse gegaan. 

Een aantal initiatieven, gericht op studiebegeleiding en informatievoorziening: -verkenning van de campus en leeromgeving -introductie in het opleidingsconcept en de verwachtingen tav studenten -introductie in het gebruik van het leerplatform Luna -examenbesprekingen ...

In een leergroep (van ongeveer 15 à 18 studenten) wordt er gedurende 20 sessies van 1 uur stilgestaan bij de eigen leerweg en de groeiende bekwaamheid tot leraar. De studenten leren van en met elkaar, samen met de leerbegeleider. Deze docent is coach: een vertrouwensfiguur en een deskundige wegwijzer.

A. Types

B. Omschrijving

* Aanwezigheid en actieve participatie worden vereist. * De voor- en nataken moeten tijdig en nauwkeurig uitgevoerd worden. Indien aan deze voorwaarden niet voldaan wordt, kan dit een tekort voor dit opleidingsonderdeel opleveren. * Doorheen het academiejaar houd je een logboek bij. Dit logboek bevat: *de voor- en nataken van de PLMsessies *opdrachten *persoonlijke schrijfruimte voor reflecties * Je leernavigator met (inhoudelijke) werkpunten en bewijzen van je leerweg. Het logboek wordt 2x per jaar aan de leerbegeleider afgegeven. Het resultaat ervan wordt mee opgenomen in de evaluatie en (facultatief)  individueel besproken bij aanvang van het tweede semester. Het deel permanente evaluatie is niet herneembaar in de derde examenperiode. Een niet-correct schriftelijk taalgebruik in het logboek zal mee verrekend worden in het eindcijfer voor PLM.
1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100% Permanente evaluatie 100 % Taak
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen monitoraten voorzien.
OA:
11267260
Code:
11267260
Vakcoördinator:
Caroline Heyselberghs
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands