In deze cursus leert de student elektrische schema's analyseren en elektrische kringen correct beveiligen. Aan de hand van oefeningen en praktijkschema's komen onderstaande onderwerpen aan bod:
- Ontwerpregels voor elektrische schema's
- Beveiliging van elektrische kringen en toestellen
- Keuze van elektrische componenten voor bediening en beveiliging
- Basisprincipes i.v.m. wetgeving (AREI) en normen
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:
De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;
De student evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie
De student verwijst correct naar de gebruikte informatie
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kiest een specifieke oplossing en kan deze keuze verantwoorden
De student toetst de oplossing aan de praktijk en stuurt bij waar nodig
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
- BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
- BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
Toelichting:
- Technische informatie rond elektrotechnische componenten verzamelen en interpreteren
- Functionele en technische specificaties opstellen (Welke eisen stelt de klant? In welke omgeving komt het product terecht?
- Materiaalkeuzes maken op basis van specificaties en haalbaarheid
- Technisch tekenen van elektrische installaties volgens de ontwerpeisen en de normen
- Technische dossiers samenstellen (bestek, stuklijst,…).
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Mondelaers Eric, 2009, Cursus Elektrisch project, niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
- permanente evaluatie
- mondeling examen
- schriftelijk examen
B. Omschrijving