Logistiek consulting (2009-2010)

* Een groep van studenten zal een logistiek project(en) of case(s) die aangebracht worden door bedrijven ; analyseren, uitwerken en trachten op te lossen of verbetervoorstellen aan te reiken.

* Hulpmiddelen kunnen zijn Project management ; informatie verwerkingssystemen of dataverwerkingstoepassingen (Access, Excel, ...  )

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
01: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kanhoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren);

02: De student bepaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze; evalueert op een kritische wijze ;  p ast oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen .

03: De student overweegt alternatieve werkwijzen (voor‐ en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing; formuleert leerpunten in het eigen functioneren, neemt deze op en evalueert ze.

04: De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project en heeft in elke fase oog voor de essentiële aspecten tijd, geld , kwaliteit , informatie (relevant?,  organisatie . Hij rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk; zorgt voor het permanent evalueren en bijsturen van de ondernomen activiteiten en procedures;

04: De student genereert planmatig eigen creatieve oplossingen door deze te relateren aan reeds gekende en opgeloste problemen; g aat gericht op zoek naar externe (gespecialiseerde) hulp waar nodig.

06: De student kan schriftelijk rapporteren; verslaggeving; mondeling overleggen;mondeling presenteren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

08: De student kan deel uitmaken van een effectief team; zich inzetten; actief luisteren(luisteren – samenvatten – doorvragen); feedback geven; feedback ontvangen;motiveren.

09: De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
  • BC5 De bachelor in de logistiek is in staat zich aan te passen aan veranderende situaties en omgevingen.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC7 De bachelor in de logistiek is in staat een taak op een verantwoorde wijze uitvoeren of laten uitvoeren.
  • BC8 De bachelor in de logistiek is zich bewust van de impact van zijn handelen, keuzes en beslissingen op het milieu, de kwaliteit en de veiligheid en houdt rekening met de van kracht zijnde reglementering.
  • BC9 De bachelor in de logistiek is in staat te werken met o.a. tekstverwerking, rekenbladen, databases, internet, e-mail, …
  • BC11 De bachelor in de logistiek is in staat taken te plannen en te organiseren.
  • BC13 De bachelor in logistiek is in staat logistieke processen op de markt af te stemmen, een klantgerichte werkwijze te ontwikkelen en administratieforganisatorisch uit te voeren.
  • BC14 De bachelor in logistiek is in staat logistieke adviezen te geven voor interne bedrijfsonderdelen en externe bedrijven, voornamelijk op het terrein van de organisatie van bedrijfskundige processen, financieeleconomische beslissingen en fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling.
  • BC15 De bachelor in logistiek is in staat het inkoopproces te ontwikkelen en inkoop te relateren aan de totale logistieke beheersing.
  • BC16 De bachelor in de logistiek is in staat de voorraad integraal te besturen, beheren, administreren, te optimaliseren en is in staat voorraadbesturingssystemen te ontwikkelen.
  • BC17 De bachelor in logistiek is in staat leiding te geven aan magazijnoperaties, een magazijn te beheren en een magazijnontwerp (lay-out, installaties, hulpmiddelen, werkwijzen en informatiesystemen) te maken en te implementeren.
  • BC19 De bachelor in logistiek is in staat processen van waardetoevoegende activiteiten te relateren aan de besturing van de keten, planningen te maken in uiteenlopende bedrijfstypen en de processen van de waardetoevoegende activiteiten te besturen.
  • BC21 De bachelor in de logistiek is in staat leiding te geven aan het interne transportproces, kan hulpmiddelen beheren en de functionele eisen ervan aangeven.
Toelichting:
  • De student kan eisen en wensen van klanten afwegen bij het nemen van beslissingen, het maken van keuzes.

  • De student kan eigen houding en opvattingen aanpassen aan veranderendeomstandigheden (objectiviteit);

  • De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden;probeert fouten te voorkomen

  • De student is zich ervan bewust zijn dat taken of plichten naar behoren moeten worden uitgevoerd; serieus, zorgvuldig en gewetensvol werken;

  • De student kan bewust en gewetensvol handelen; rekening houden met gangbare regels en verwachtingen; afwegen of keuzes of handelen een invloed hebben op het milieu, de kwaliteit of de veiligheid;

  • De student kan moderne communicatiemiddelen (vb. internet, e‐mail) gebruiken; rapporten maken met een tekstverwerker; gegevens verwerken met een rekenblad;

  • De student kan hoofdzaken van bijzaken van elkaar kunnen onderscheiden; taken, opdrachten plannen inde tijd;

  • De student kan logistieke processen op de markt af te stemmen (contacten onderhouden met klanten, leveranciers en contractors); logistieke processen zo sturen dat de klant de vastgelegde servicegraad zal ervaren;

  • De student kan logistiek advies geven voor de organisatie van bedrijfskundige processen

  • De student kan een inkoopproces ontwikkelen en beheersen

  • De student kan de voorraad besturen ;  toezicht houden op en opvolgen van diverse voorraadbeheerprocedures

  • De student kan sturing geven ivm diverse  magazijnoperaties ; (routing en magazijnlay-out; ininrichting;  locatie beheer ; opslagmethode/strategie ; orderpickmethode/strategie ; ..)

  • De student kan processen van de waardetoevoegende activiteit relateren a/d besturing v/d keten.

  • De student kan leiding geven aan het interne transportproces.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • materiaal op leeromgeving
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Bruge, A ea, 2005, Project management

C. Aanbevolen leermiddelen

Project Planning (oa. MS Project)

A. Types

  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • stage
  • hoorcollege
  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

OA:
05210484
Code:
05210484
Vakcoördinator:
Marcel Vandeweyer
Semester:
1+2
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands