Groepswerk:
- Studenten verwerven kennis over een groep minder frequent voorkomende micro-organismen in de routinemicrobiologie.
- Studenten kunnen informatie opzoeken in wetenschappelijke bronnen.
- Studenten kunnen samenwerken in teamverband wat betreft het opzoeken, structureren en samenbrengen van de wetenschappelijke informatie.
- Studenten kunnen een tekst uitschrijven volgens opgelegde, wetenschappelijke normen.
- Studenten kunnen hun onderwerp voorbrengen, geïllustreerd met een ppt-presentatie.
Hoorcolleges:
- Studenten herkennen in grote lijnen de virulentiefactoren en het ziektebeeld dat veroorzaakt wordt door een aantal pathogenen.
- Studenten kunnen de verschillende pathogenen onderscheiden op basis van microscopisch uitzicht en cultuurkenmerken.
- Studenten kennen de identificatieprocedure voor het differentiëren van Gramnegatieve en Grampositieve humane pathogenen met behulp van biochemische en serologische eigenschappen.
- Studenten kennen de werking en toepassing van verschillende antibioticaklassen, weten welke resistentiemechanismen kunnen voorkomen en kennen de uitvoering van een antibiogram.
Theoretische kennis van de cursus Algemene Microbiologie, Inleiding tot de medische en biologische technieken en Biologie van het eerste jaar en van de cursus microbiologie van het eerste semester, tweede jaar.
Het schriftelijk examen bestaat uit een reeks vragen. Er zijn meerdere mogelijkheden: meerkeuzevragen, open vragen, invullen van een term, juist/fout vragen, tekeningen,... . De nadruk ligt op kennis van de verschillende bacteriën wat betreft de virulentiefactoren en de kweek- en identificatiestrategieën.
Het project dat in groep gebeurt, wordt beoordeeld op basis van de volgende elementen: 1) het geschreven werkstuk: dit vormt een geheel en wordt op wetenschappelijke wijze neergeschreven, met juiste vermelding van bronnen. De definitieve tekst wordt op het elektronisch leerplatform geplaatst. 2) het logboek: dit geeft weer waar en wanneer welke studenten informatie hebben opgezocht . Het definitieve logboek wordt op het elektronische leerplatform geplaatst. 3)de presentatie: deze wordt beoordeeld op inhoud en vorm, vraagsteling achteraf geeft de inhoudelijke diepgang weer. De presentatie wordt op het elektronische leerplatform geplaatst. 4)het teamwerk: dit wordt beoordeeld aan de hand van een evaluatieformulier. De examenvragen over de inhoud van het project worden opgesteld aan de hand van de inhoud van de hierboven vermelde handboeken.