MDO (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel staan we stil bij de MDO-werking. Volgende aspecten komen aan bod:

- Terminologie

- Uitgangspunten van het MDO

- De concrete organisatie van het MDO

- Verbeterpunten van de MDO-werking

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:

EXPLICIET

1. Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

1.1 Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de leerlingen

1.2 Gegevens verzamelen, selecteren en ethisch correct hanteren als basis voor een goede beeldvorming van de leerling en herkenning van zijn noden

1.3 Individuele doelen formuleren en gebruiken als basis voor de planning, uitvoering en opvolging van de begeleiding en het onderwijs van de leerling met speciale noden

1.4 Coördineren van het planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

2. Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen

2.1 Waarderen van de diversiteit in de klasgroep, als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van iedere leerling

 

ZIJDELINGS

2. Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen

2.2 Diversiteit breed observeren en in kaart brengen

2.3 Differentiëren van het aanbod en de aanpak, op basis van leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in de groep

2.5 Een deskundige en evenwichtige afstemming bieden van het onderwijsaanbod – incl. de leerlijnen – op de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen, rekening houdend met een breed toekomstperspectief, maatschappelijke participatie en alle leerdomeinen

3. Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een maatschappelijke verbondenheid

3.1 In de samenwerking model staan voor een realistische en emancipatorische begeleiding

3.2 Planmatig werken aan ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie

3.4 Constructief samenwerken met het hulpverleningsnetwerk (welzijn, gezondheid, …)

4. Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau

4.1 Ruime coachingsvaardigheden ontwikkelen en collegiale ondersteuning bieden

5. Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnen

5.2 Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

- Bundel MDO

- Powerpointpresentatie MDO

 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie

B. Omschrijving

De studenten zullen in eerste instantie via een hoorcollege op de hoogte gebracht worden van de terminologie, de uitgangspunten, de concrete organisatie en mogelijke verbeterpunten van het MDO. Op basis van eigen ervaringen en op basis van de theorie zullen ze vervolgens de eigen MDO-werking kritisch bespreken en hierover met medestudenten discussiëren.

A. Types

  • individuele taak

B. Omschrijving

De studenten maken - op basis van eigen ervaringen en theorie - een kritische analyse van de MDO-werking van hun school. Volgende aspecten komen aan bod:

- Hoe ziet de MDO-werking in jouw school er op dit moment uit? Geef ook aan hoe het werken met een LVS/KVS en het MDO in jouw school bij elkaar aansluiten.

- Wat zijn de sterktes van de MDO-werking van jouw school? Verklaar.

- Wat zijn de zwaktes van de MDO-werking van jouw school? Verklaar.

- Hoe zou je de MDO-werking van jouw school kunnen optimaliseren?

 

 

 

OA:
10257821
Code:
10257821
Vakcoördinator:
Ruth Mermans
Semester:
1+2
Studiepunten:
1
Onderwijstaal:
Nederlands