- Getallenleer: Didactiek getallen en bewerkingen: getallenkennis, bewerkingen, maal- en deeltafels.
-Breuken, kommagetallen, percenten
-grafieken, tabellen, verhoudingen en de bijhorende didactiek.
- Basiskennis:
-Algemene didactiek: Algemene doelen van wiskunde en wiskundeonderwijs, didactische principes: verdieping
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Het programma van het eerste jaar wordt als uitgangspunt genomen. Het tweede jaar richt zich op verdieping. De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. De student beheerst in voldoende mate de theoretische onderwerpen en didactische vaardigheden die in het eerste jaar Balo aan bod kwamen of werkt die bij. Daarnaast heeft de student een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de lagere school en beheerst hij/zij deze leerstof inzichtelijk (basiskennis wiskunde). De student is in staat om opgaven op het niveau van de lagere school vlot en inzichtelijk op te lossen. Indien blijkt dat de student deze leerstof nog niet voldoende onder de knie heeft, werkt hij die zelfstandig bij in de loop van het jaar. De student kan altijd bijkomende uitleg hierover vragen.
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
-onuitgegeven cursus van de docent, 2008
-eigen notities
-handleidingen en oefeningenboeken van de, in de lagere scholen, gebruikte methodes
-leerplan wiskunde voor de basisschool (VVKBaO),1998
C. Aanbevolen leermiddelen
-Boeken over wiskundedidactiek
-Ed de Moor, Willem Uittenbogaard, Sieb Kemme.(2006). Basisvaardigheden rekenen. Groningen, Houten: Wolters-Noordhoff
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- Andere: demonstratieactiviteiten
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
30% basiskennis (15/20 is vereist om te slagen)
70% schriftelijk examen
Hoor- en werkcolleges met voorbeelden en praktische toepassingen; geleide oefeningen; didactische practica, differentiatie-uren.
Demonstratieactiviteiten: observatie en analyse van lessen in de oefenscholen; bespreking van stagelessen.
Zelfstandig werk: basiskennis, oefeningen probleemoplossend denken en taken.
Interactief leren via Toledo voor probleemoplossend denken.
Bij deze werkvormen worden technologische hulpmiddelen zoals internet, didactische software, Toledo en MILE gebruikt.