In het eerste jaar verwerft de student basiskennis en basisvaardigheden om godsdienst op een verantwoorde manier in de lagere school te geven. De student maakt kennis met belangrijke verhalen uit het Oude Testament. Deze verhalen worden historisch en thematisch-theologisch gekaderd. Tevens worden er krijtlijnen uitgezet voor een zinvolle didactische verwerking van deze verhalen op het niveau van de lagere school. Het opzet en de levensbeschouwelijke grondopties van het leerplan R.K. godsdienst worden verhelderd. De student leert eveneens hoe hij/zij dit leerplan kan vertalen naar concrete onderwijssituaties. Een schets wordt geboden van de verschillende profielen voor de leerkracht godsdienst. Het reflectieproces van de studenten zal gestimuleerd worden zodat deze kansen krijgen om zelf een verantwoord levensbeschouwelijk profiel uit te bouwen. De student leert omgaan met de veelheid aan beschikbaar levensbeschouwelijk lesmateriaal en met verschillende relevante werkvormen.
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:
Inhoudelijk expert:
De student kan de visie en de kernelementen van het leerplan R.K. Godsdienst inzichtelijk duiden en toepassen.
Inhoudelijk expert + opvoeder:
De student kan via thematische leessleutels oudtestamentische verhalen kaderen en kan die verhalen op een verantwoorde manier hanteren in de lagere school.
Innovator-onderzoeker:
De student kan zichzelf bevragen vanuit het profiel van de leerkracht godsdienst zoals beschreven in het leerplan.
De student kan het brede gamma van levensbeschouwelijk lesmateriaal hanteren in functie van de lespraktijk.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je dient een levensbeschouwelijk vak gevolgd te hebben in het secundair onderwijs.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
onuitgegeven cursus, Kristien Aubroeck, godsdienst 1 Balo, 2008
K. Jansen, Het grote avontuur van God en mens, Van In, 2004
C. Aanbevolen leermiddelen
Erkende instantie r.-k. godsdienst (2001). Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen. Brussel: Licap.
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
100% |
Schriftelijk |
100% |
Schriftelijk |
|
|
|
|
Het hele opleidingsonderdeel is erop gericht om kwalitatieve lessen te kunnen geven en voorbereiden. Tijdens de CU worden er geregeld oefenmomenten ingelast waarbij de student feedback krijgt. Eén van de lesblokken bestaat volledig uit begeleiding van de verschillende te behalen competenties.