Pneumatiek lab (2009-2010)

- Inleidende schakelingen

- Veiligheidsschakelingen

- Volgorde schakelingen

- Cascadeschakelingen

- Sequentiële schakelingen

- Elektro-pneumatische schakelingen

- Registerschakelingen

- PLC- sturingen van pneumatische volgordeproblemen

- PLC-sturing op simulatiemodel

- AS-Interface

- Vacuüm

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:
- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is;
- De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren;
- De student heeft vooraf informatie opgezocht over de proeven (ASI);
- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar;
- De student maakt een volledig verslag;
- De student luistert actief naar zijn/haar medestudenten;
- De student komt afspraken na en werkt taken af binnen de afgesproken termijn;
- De student verzorgt zijn schema's, schrijfstijl.

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

- De student staat open voor tegengestelde meningen;
- De student werkt goed samen;
- De student werkt actief mee aan elke opdracht;
- De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt;
- De student moedigt anderen aan om verantwoordelijkheid te nemen;
- De student overlegt met de andere teamleden; 
- De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen

 

 

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:

 

- De student kan een pneumatische volgordebesturing ontwerpen,met alle nodige schema's en keuze van componenten;
- De student kan pneumatische schema’s tekenen volgens de normen en ontwerpeisen;
- De student kan pneumatische schema’s ontwerpen;
- De student kan een automatiseringsopdracht uitwerken;
- De student kan zelfstandig pneumatische schema’s opbouwen;
- De student kan pneumatische schema’s analyseren;
- De student kan fouten opsporen in een pneumatisch schema/PLC programma.

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Moonen Luc, 2008, cursus Labo Pneumatiek. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen
Moonen Luc, 2004, cursus PLC-programmatie: TSX micro. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen
Moonen Luc, 2006, cursus AS-Interface. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen.

Op Toledo vinden de studenten bijkomende informatie.

C. Aanbevolen leermiddelen

- Cursussen van het OA pneumatiek;
- Websites en catalogen van firma's uit de sector pneumatiek.

A. Types

  • labo en werkcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

Extra oefeningen (op Toledo) worden met studenten besproken.
OA:
05210384
Code:
05210384
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands