LVS/KVS (2009-2010)

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:

EXPLICIET

1. Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

1.1 Een positieve grondhouding bezitten met betrekking tot de mogelijkheden en toekomstkansen van de leerlingen

1.2 Gegevens verzamelen, selecteren en ethisch correct hanteren als basis voor een goede beeldvorming van de leerling en herkenning van zijn noden

1.3 Individuele doelen formuleren en gebruiken als basis voor de planning, uitvoering en opvolging van de begeleiding en het onderwijs van de leerling met speciale noden

2. Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen

2.1 Waarderen van de diversiteit in de klasgroep, als uitdaging voor het zoeken naar aanpassingen en als meerwaarde voor het leerproces van iedere leerling

2.2 Diversiteit breed observeren en in kaart brengen

 

ZIJDELINGS

1. Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

1.4 Coördineren van het planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

2. Vertaler van het onderwijsaanbod, de leerlijnen en inhouden uit diverse leerdomeinen, rekening houdend met de specifieke onderwijsnoden van de leerlingen

2.3 Differentiëren van het aanbod en de aanpak, op basis van leer-, gedrags- en ontwikkelingsverschillen in de groep

5. Zichzelf sturende en geëngageerde persoon die voortdurend leert uit eigen en andermans ervaringen en uit meerdere bronnen

5.2 Bevragen, overleggen en voortdurend bijsturen van het eigen handelen

 

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

A. Types

  • individuele taak

B. Omschrijving

De studenten bekijken het leerlingvolgsysteem/kindvolgsysteem van hun school, kritisch Hierbij maken ze gebruik van eigen ervaringen en van theorie uit de lessen. Volgende aspecten moeten aan bod komen:

- Hoe wordt er op dit moment gewerkt met een LVS/KVS?

- Kadert het LVS/KVS binnen de visie van de school? Verklaar.

- Wat zijn de sterktes van het LVS/KVS van de school? Verklaar.

- Wat zijn de zwaktes van het LVS/KVS van de school? Verklaar.

- Hoe zou je het LVS/KVS kunnen optimaliseren?

OA:
10257820
Code:
10257820
Vakcoördinator:
Ruth Mermans
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands