Logistieke software simulatie (2009-2010)

  • Wat is simulatie
  • Indeling van de systemen
  • Randvoorwaarden voor een onderzoek
  • Voor- en nadelen
  • Opzet van een simulatie-studie
  • Modelbouw
  • Simulatiegereedschappen
  • Toepassingen (Cases)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

01: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze
formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren); k an voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren).

02: De student ziet in dat er een informatiebehoefte is; bepaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze; evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie; beheert verzamelde en gecreëerde informatie; past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren; verwijst correct naar de gebruikte informatie.

03: De student beoordeelt het eigen werk en werkwijze; overweegt alternatieve werkwijzen
(voor‐ en nadelen) en neemt hierin een beslissing.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC14 De bachelor in logistiek is in staat logistieke adviezen te geven voor interne bedrijfsonderdelen en externe bedrijven, voornamelijk op het terrein van de organisatie van bedrijfskundige processen, financieeleconomische beslissingen en fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling.
  • BC19 De bachelor in logistiek is in staat processen van waardetoevoegende activiteiten te relateren aan de besturing van de keten, planningen te maken in uiteenlopende bedrijfstypen en de processen van de waardetoevoegende activiteiten te besturen.
Toelichting:

BC1: De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten; eisen en wensen van klanten meenemen in het uitwerken van oplossingen; eisen en wensen van klanten afwegen bij het nemen van beslissingen, het maken van keuzes.

BC6: De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen; laat eigen werk nakijken door anderen; gaat bij het ontdekken van fouten hij zelfstandig fouten corrigeren.

BC14: De student kan logistiek advies geven voor de organisatie van bedrijfskundige processen (bedrijfsprocessen uittekenen, analyseren en optimaliseren); logistiek advies geven over fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling (verzamelen en analyseren van gegevens; fysieke logistieke processen bestuderen en verbetervoorstellen genereren; arbeidsanalyse maken; simulatie bouwen).

BC19: De student kan processen van de waardetoevoegende activiteit relateren aan de besturing van de keten (processen van de totale supply chain begrijpen; verband leggen met de uitlevering en expeditie; relatie leggen tussen de waardetoevoegende activiteit en het voorraadbeheer en het service level); waardetoevoegende activiteiten plannen; processen van de
waardetoevoegende activiteit besturen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Raf Meylaers, Logistieke software - Simulatie, Niet gepubliceerde curcus, KHKempen, Geel

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • labo en werkcollege
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210560
Code:
05210560
Vakcoördinator:
Raf Meylaers
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands