Praktijkatelier deel 2 (2009-2010)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit werksessies, waar je onder begeleiding van docenten geïntegreerde, praktijkgerichte opdrachten uitvoert. Deze werksessies zijn een rechtstreekse voorbereiding op de eigenlijke stage.

Het accent ligt op de pedagogisch-didactische bekwaamheid met aandacht voor diversiteit. Algemene vaardigheden zoals ICT, informatie- en communicatieve vaardigheden worden als criteria mee opgenomen in de geïntegreerde opdrachten.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:

De student kan motiverende leeromgevingen ontwerpen, rekening houdend met de eigenheid van de doelgroep en met de verschillen binnen de doelgroep. De student kan observatie en evaluatie voorbereiden. De student kan producten en processen van leerlingen evalueren.

De student kan een aangenaam leerklimaat creëren en kan voor risicoleerlingen een gedifferentieerde onderwijsaanpak hanteren.

De student heeft bij het opzetten van motiverende leeromgevingen oog voor een goede organisatie. Ook kan de student vernieuwende elementen aanwenden bij het opzetten van motiverende leeromgevingen en kan hierover overleg plegen met teamleden en afspraken naleven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: concreet didactisch materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode

 

 

 

2de examenperiode

 

 

 

 

3de examenperiode

 

 

 

 

%

 

 

 

vorm

 

 

 

%

 

 

 

vorm

 

 

 

%

 

 

 

 

vorm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70

30

 

 

 mondeling examen

 permanente evaluatie

 

 100

 

 

 mondeling examen

Coaching door docenten
OA:
11269580
Code:
11269580
Vakcoördinator:
Kaatje Nevelsteen
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands