In het tweede semester van 2 Balo ligt het hoofdaccent op het thematisch werken. De eindtermen, leerplannen , de visie en didactische principes zijn hierbij uitgangspunt.
Exemplarisch worden thema's gekozen die de mogelijkheid bieden om zelfstandig en/of begeleid de nodige achtergronden te verwerven. De inhouden worden vertaald op niveau van de lagere school. Aangepaste werk- en organisatievormen, leermiddelen en evaluatie komen daarbij aan bod.
De studenten krijgen kansen om vernieuwend te werken en contacten met externen te leggen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C08 Partner van externen.
- C10 Cultuurparticipant.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Competenties van het overeenkomstig OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Wolters' Algemene Wereldatlas: laatste editie Zenit 1 Leerwerkboek : uitg. Pelckmans Tijdwijzer: Van den Bosch J. - uitg. Pelckmans Wereldoriëntatie: Leerplan VVKBaO (3 delen) Cursus lectoren: 2 Balo W.O. Deel 4. Natuuronderwijs inzichtelijk: Kersbergen C. en Haarhuis A. - uitg. Coutinho Praktische didactiek voor natuuronderwijs: de Vaan E. en Marell J. - uitg. Coutinho
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- elektronisch leerplatform
- Andere: terreinopdrachten, excursies
B. Omschrijving
A. Types
- presentatie
- open boek
- peer assessment
- schriftelijk examen
- paper/werkstuk
B. Omschrijving
Contactmomenten om de studenten bij te sturen bij het uitwerken van de groepsopdrachten en zelfstandig verwerven van leerstof
|
|