Atletiek - basketbal - dans & expressie - gymnastiek - volleybal - zwemmen - theorie van de sporten
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
- De student kent de eindtermen van de verschillende bewegingsgebieden en is in staat ze te expliciteren en te interpreteren - De student kent de specifieke methodieken van de verschillende bewegingsgebieden om een krachtige leeromgeving te realiseren - De student kent en beheerst de concepten, inhouden, structuren en methodes van de verschillende bewegingsgebieden, en kan ze demonstreren in opgelegde en/of eigen creaties - De student kan verbanden leggen tussen de concepten, inhouden, structuren en methodes van de verschillende bewegingsgebieden - De student kan nieuw aangeleerde kennis en vaardigheden relevant, efficiënt en geïntegreerd toepassen in zijn handelingspraktijk - De student kan de concepten, inhouden, structuren en methodes van de verschillende bewegingsgebieden situeren binnen de eindtermen en de leerplannen op alle niveaus (VGET en VOET) - De student kent de informatiebronnen over leerinhouden - De student kan een timing respecteren en eigen taken op korte en lange termijn plannen en organiseren - De student kan een werkbare ruimte creëren en rekening houden met de eigen veiligheid en die van anderen - De student kan het eigen functioneren ter discussie stellen en effectief stappen ondernemen om tekorten bij te werken - De student kan overleggen en samenwerken binnen een team - De student kan in Standaardnederlands zowel verbaal als schriftelijk (e-mail, taken, examens, enz.) adequaat in interactie treden met alle betrokkenen van het opleidingsonderdeel (docenten en medestudenten).
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Geslaagd zijn voor Sport 1 en 2
A. Type
- Andere: onuitgegeven cursus van de docent
B. Verplichte leermiddelen
Cursus Sport 3 (2009-2010)
C. Aanbevolen leermiddelen
Oefenpractica (contacturen)
A. Types
B. Omschrijving
Intensieve en gevarieerde sessies van twee opeenvolgende uren per bewegingsgebied met een mix van leerkrachtsturing, gedeelde sturing en zelfsturing. Een gedeelde verantwoordelijkheid – ondersteund door een verscheidenheid aan opdrachten, het gebruik van diverse leermiddelen met respect voor alle leerstijlen en de integratie van reflectie, self- en peerassessment in het leerproces - veronderstelt dat je actief participeert en samenwerkend, zelfstandig en zelfverantwoordelijk leert.
A. Types
- individuele taak
- schriftelijk examen
- praktische proef
B. Omschrijving
Atletiek 13 % - basketbal 13 % - dans & expressie 13 % - gymnastiek 14 % - volleybal 13 % - zwemmen 14 % - theorie van de sporten 20 %
Het leerproces wordt ondersteund door een verscheidenheid aan opdrachten, het gebruik van diverse leermiddelen met respect voor alle leerstijlen en de integratie van reflectie, self- en peerassessment. Daarenboven zijn in de planning (vrijblijvende) sessies monitoraat voorzien zodat je de mogelijkheid hebt om naargelang je nood op eigen tempo en onder begeleiding van de docent te oefenen.