Verpleegkunde van specifieke patiëntengroepen (2009-2010)

Wetgeving i.v.m. bejaardenvoorzieningen Visie op oud worden, wonen en leven. Lichamelijk verouderen Herkennen en omgaan met verward gedrag bij beginnend dementerende personen De normale ontwikkeling van het kind Reglementering van psychiatrische voorzieningen Chronische zorgvrager, lijdend aan schizofrenie Rehabilitatie als model van zorg Multifactorieel model bij ontstaan van psychiatrische problemen Wonen, werken en vrije tijd Reglementering van zorgvoorzieningen voor mentaal gehandicapten Wat is een mentale handicap ? Werken met leefgroepen. Wonen, werken en vrije tijd. Zorg aan stervende en overleden personen Inspuitingen De normale bevalling en de zorg aan de pasgeborene De normale psychosociale ontwikkeling van het kind

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
Toelichting:
Gericht op zorgvragers die blijvende ondersteuning nodig hebben De student kan op aangepaste manier basiszorg bieden aan bejaarde zorgvragers, rekening houdend met hun mogelijkheden en beperkingen. De student kan op aangepaste manier basiszorg bieden aan psychiatrische zorgvragers, rekening houdend met hun mogelijkheden en beperkingen. De student kan op aangepaste manier basiszorg bieden aan mentaal gehandicapte personen, rekening houdend met hun mogelijkheden en beperkingen. De student kan op aangepaste manier basiszorg bieden aan chronisch zieke zorgvragers, rekening houdend met hun mogelijkheden en beperkingen. De student kan meewerken aan de uitbouw van een leefomgeving, waarbij wonen en zinvolle tijdsinvulling centraal staat maar aangepast aan de specifieke problematiek van de zorgvrager De student kan basiszorg verlenen aan stervende en overleden personen De student kan een inspuiting uitvoeren rekening houdend met de basisprincipes en toont ook blijk van kennis omtrent inspuitingen en berekeningen De student kent het verloop van de normale bevalling, kan de basiszorg verlenen aan de pasgeborene en kent de normale psychomotorische ontwikkeling van het kind

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

syllabus

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • praktische proef
  • individuele taak

B. Omschrijving

OA:
09286030
Code:
09286030
Vakcoördinator:
Katia Leys
Semester:
1+2
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands