Synthese van het globaal historisch referentiekader met nadruk op de
krachtlijnen van de nieuwste tijd en de eigen tijd.
Verdieping door een thematische benadering van historische onderwerpen die zowel chronologisch als diachronisch aan bod kunnen komen. Thema's die aan bod kunnen komen: ontdekkingen, humanisme, reformatie, godsdienstoorlogen, wereldrijken, Indianenrijken (niet-westerse culturen), absolutisme en parlementarisme, kunststromingen, de Nederlanden, Verlichting, verschillende revoluties van de 18de en 19de eeuw, …
Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan het gebruik van media (o.a. video en ICT), historische bronnen, historische kaarten en anekdoten in de les.
In de didactische component ligt de nadruk op voorbereiding van een excursie en/of tentoonstellingsbezoek, ICT- en media toepassingen, onderzoeksvaardigheden en zelfstandig werk bij een geschiedenisles.
1. Inhoudelijk expert
- je kan het globaal historisch referentiekader (tijd, ruimte, domein) toepassen en de kernaspecten ervan synthetiseren
- je kan vlot vakspecifieke termen, begrippen en concepten gebruiken die nodig zijn om zich van het verleden een beeld te vormen
- je kan de kenmerkende ontwikkelingslijnen van de bestudeerde samenlevingen en/of thema’s verwoorden en relateren aan historische overblijfselen en het historisch referentiekader
- je bent op de hoogte van de actualiteit en de recentste historisch - wetenschappelijke ontwikkelingen
- je hebt inzicht in de tijd- en plaatsgebondenheid van het menselijk handelen en toont hierbij respect voor de fundamentele menselijke waarden
- je slaagt erin de leerinhouden zelf eigen te maken door het onder begeleiding bestuderen en interpreteren van gevarieerd historisch bronnenmateriaal
- je kan de historische basisinzichten en vakdidactische principes verworven tijdens de eerste twee jaren van de opleiding vertalen naar concrete praktijksituaties
2. Organisator
- je kan vlot werken met de historische atlas, de tijdsbalk, alsook met geschreven en ongeschreven bronnen
3. Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen
- je bent in staat om zelfstandig verdere stappen te zetten vanuit de vakdidactische principes waarmee je in de vorige jaren kennismaakte
- je bent bereid je eigen vakdidactisch handelen te bevragen en bij te sturen
- je toont didactische alertheid door een efficiënte selectie en afwisseling van aangepaste leermiddelen en werkvormen, met vooral aandacht voor complexe ICT-toepassingen
4. Innovator/onderzoeker
- je verruimt je historische kennis, inzichten en vaardigheden via diverse creatieve didactische werkvormen, zoals het werken met multimedia, PPT-presentatie, internet en origineel didactisch materiaal dat in stagelessen kan worden uitgetest
5. Partner van externen
- je ondersteunt in partnerscholen projecten met een historische dimensie
- je kan contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden met een historische component
6. Cultuurparticipant
- je neemt actief en doelgericht deel aan studiereizen, museumbezoek, stadsexploratie, bezoek aan een archief en/of tentoonstellingen in functie van de historische relevantie en de doelgroep
Volgtijdelijkheid |
Competenties van het tweede jaar |
Hayt, F., Grommen, J., Jansen, R., Manet, A. Atlas van de algemene en Belgische geschiedenis. Historische atlas, Wommelgem, Van In, 2004
Engels, J., Van Braband, R., Van De Voorde, H., et al. Historia 1. Kapellen : Pelckmans (recentste uitgave).
Berings, G., Brosens, K., De Wever, F., et al. Historia 2. Kapellen : Pelckmans (recentste uitgave).
Berings, G., De Wever, F., Schellens, J. et al. Historia 3. Kapellen : Pelckmans
(recentste uitgave).
De Deygere, R., De Wever, F., Ducheyne, F. et al. Historia 4. Kapellen : Pelckmans
(recentste uitgave)
Vrije lectuur van één historisch-wetenschappelijk werk in overleg met docent
Handboeken Storia, Van In, Wommelgem, recentste uitgaven
- Hoorcollege afgewisseld met didactische dialoog. - ICT en BZL: analyse en evaluatie van historische websites met behulp van een protocol, beoordeling van computerlessen op hun didactische waarde en de constructie van een didactisch uitgebalanceerde en verantwoorde webquest onder de vorm van een ppt. Het laatste gebeurt op basis van e-learning waarbij de studenten hun ontwerpen via een interactie met de docent op Toledo laten beoordelen en kunnen bijsturen. Bij de uiteindelijke presentatie van het eindresultaat wordt aan peerassesment gedaan.
- BZL: - leerstof zelfstandig verwerken met groepsbespreking tijdens contactmomenten - leerplannen PAV en MAVO zelfstandig bestuderen met mogelijkheid tot bespreking tijdens contactmomenten.
- voorbereiden en uitvoeren van buitenschoolse activiteiten met een historische component (museumbezoek, uitstappen...)
- Boekbespreking van een historisch werk te kiezen uit de bibliografie van de cursus
B. Omschrijving
- voorbereiding van en bezoek aan museum (opgegeven door de docent) - boekbespreking van historisch werk (keuze uit bibliografische lijst) - webquest - ppt die door de docent wordt beoordeeld met aanvulling van peerassesment - mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
|
Hikstraat,17
2200 Herentals 014212926