Verpleegkundige en psychosociale aspecten in de kinder- en jeugdpsychiatrie.
Gedragsobservatie bij kinderen en hun ouders; (H)erkenning en omgaan met gedragstoornissen bij kinderen op de kinderafdeling, begrippen in de gedragsproblematiek bij kinderen en de kinder-en jeugdpsychiatrie; Pediatrische Psychopathologie, Beïnvloeding van gedrag door opvoeding; Kinderverwaarlozing en -mishandeling; Seksueel misbruik bij kinderen; Verpleegkundige aspecten in de kinder- en jeugdpsychiatrie; Kansarmoede; Kinderen en jongeren in de huidige maatschappij, Nieuwe samenlevingsvormen; Contextueel denken; Empowerment, methodisch aan de slag gaan met het hele gezin; Kinderpsychiatrische zorg aan huis; Criminologische preventie voor de jeugd en jeugdcriminaliteit; Forensische jeugdpsychiatrie; Ambulante thuiszorg en Outreachwerking.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
B. Verplichte leermiddelen
Cursusmateriaal van de diverse gastdocenten
C. Aanbevolen leermiddelen
Katholieke Hogeschool Kempen, (2005),
KHKempen Stijlwijzer: Richtlijnen voor het maken van schriftelijke werkstukken. Geel : KHKempen.
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
- projectwerk
B. Omschrijving
In dit opleidingsonderdeel worden kennis en vaardigheden aangereikt over de verschillende gebieden in de totaalzorg van deze groep kinderen en hun ouders: medische, verpleegkundige en psychosociale aspecten.
In plaats van over al deze onderwerpen een examen af te leggen is het veel zinvoller om deze kennis toe te passen in een project om de kwaliteit van zorg voor deze groep van kinderen en jongeren te verbeteren. Daardoor leer je kennis toe te passen ten behoeve van de praktijk en ben je bezig met actief leren. Dit doe je in een klein groepje. Zo worden ook andere vaardigheden geoefend: leren samenwerken in groep ten behoeve van de zorg, leren literatuur raadplegen, kritisch verwerken en toepassen, leren een werkstuk schrijven, leren om je werkstuk te presenteren.
Doelstelling
Vertrekkend vanuit een concreet kwaliteitsprobleem in de praktijk is de student in staat om in groep een concrete oplossing te bieden voor dit probleem en zo een aanzet te geven tot de verbetering van de kwaliteit van de pediatrische psychosociale zorg. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van de inzichten uit de cursus, leerboeken en andere vakliteratuur.
De opdracht wordt ingeleid door de opleidingsverantwoordelijke. Voor vragen en problemen bij de uitwerking van het proces van deze paper is contact met de opleidingsverantwoordlijke via mail mogelijk. De inhoudspecifieke vragen en problemen zullen in overleg met een inhoudsdeskundige professional worden uitgewerkt.