Vergadertechnieken en teamwerking (2009-2010)

Eerst wordt ingegaan op de positie van het individu in de groep, een kwestie van engagement in authenticiteit en aanpassing. Dan worden enkele eigenschappen van een groep bestudeerd:  'waarden in een team', 'beïnvloedingsprocessen', 'spanningen en conflicten'. Er wordt gekeken aan welke voorwaarden voldaan moet zijn om een groep in beweging te brengen. Tijdens een derde sessie wordt geoefend op vergadertechnische vaardigheden: leiding nemen in overleg en vergadering zowel als voorzitter als als deelnemer (over je eigen handelen).

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:

1.      Planmatig begeleider van leerlingen met specifieke onderwijsnoden

 

 

1.4.        Coördineren van het planmatig handelen ten aanzien van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

 

 

 

3.    Partner van ouders, leerlingen en een ruim team van betrokkenen uit de omgeving van de leerling met specifieke onderwijsnoden, vanuit een  maatschappelijke verbondenheid

3.3. Planmatig samenwerken aan een duurzame interactie met de buurt en de school-omgeving

3.4. Constructief samenwerken met het hulpverleningsnetwerk (welzijn, gezondheid..)

 

 

 

4.    Coach van collega’s en coördinator van beleidsondersteunende maatregelen bij de implementatie van het planmatig handelen op klas- en schoolniveau

 

4.1.        Ruime coachingsvaardigheden ontwikkelen en collegiale ondersteuning bieden

 

4.2.       Beleidsondersteuning bieden met betrekking tot onderwijsvernieuwing, projecten en schoolvisie

 

 

 

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • individuele taak

B. Omschrijving

De student maakt een SWOT-analyse van zijn team of van zijn functioneren binnen zijn team. Er worden keuzeopdrachten en hulpvragen geformuleerd om deze SWOT te verrijken. Op basis van deze analyse formuleert de studenten 2 doelen om het team- of persoonlijk functioneren te optimaliseren. Tegen het examen reflecteert de student op de afgelegde weg en het resultaat m.b.t. de gestelde doelen. De student kan op eigen initiatief extra begeleiding vragen bij het uitwerken van de evaluatieopdracht (via mail, telefoon of door de docent persoonlijk aan te spreken)
OA:
10257851
Code:
10257851
Vakcoördinator:
Ellen Stoffels
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands