- Duurzaamheidsprincipe
- Duurzaam bouwen: integraal ontwerpen
- Duurzame bouwmaterialen en LCA
- Duurzame uitvoeringstechnieken
- Duurzame energietechnieken
- Individuele opdracht over de persoonlijke evolutie en maatschappelijke verantwoordelijkheid inzake duurzaamheid.
- De student neemt een beredeneerd standpunt in over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen
- De student ontwikkelt een persoonlijke visie op beroepsspecifieke maatschappelijke thema’s
- De student springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal
- De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties voor veiligheidsprocedures
- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen
- De student neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen en geeft fouten toe
BC1.6 - "toetst het ontwerp en de materiaalkeuze op duurzaamheid."
BC3.3 - "verwerft informatie over de kenmerken en toepasbaarheid van bouwmaterialen in de ruwbouwfase en interpreteert ze in functie van de offerte."
BC3.4 - "verwerft informatie over de kenmerken en toepasbaarheid van uitvoeringsmethoden in de ruwbouwfase en interpreteert ze in functie van de offerte."
BC3.12 - "raadpleegt typebestekken, normen en technische voorlichtingsnota's beschreven in het bouwdossier."
BC4.3 - "formuleert alternatieve uitvoeringsmethoden binnen de uitvoeringsplanning en het budget."
BC4.4 - "formuleert alternatieve materialen binnen de uitvoeringsplanning en het budget."
BC4.5 -"formuleert aangepaste uitvoeringsmethoden in functie van de toepasbaarheid."
BC7.4 - "houdt toezicht op de correcte uitvoering en plaatsing van materialen/elementen conform de code van de goede praktijk, de normen en de plannen."
BC7.6 - "organiseert de uitvoering van controleproeven op uitgevoerde werken."
BC9.2 -"analyseert de opbouw van de gebouwschil."
BC9.4 - "stelt mogelijke aanpassingen voor om de warmteverliezen in het gebouw te verminderen."
BC9.5 - "geeft informatie van het gebouw weer aan de hand van facilitaire kengetallen."
Studenten krijgen de eerste weken een klassikale introductie in de duurzaamheidsprincipes en integraal ontwerpen.
In het tweede deel van de cursus onderzoeken de studenten in kleine groep bouwmaterialen op duurzaamheid.
In een derde deel van de cursus diepen de studenten een zelfgekozen thema uit over duurzame uitvoeringstechnieken of energietechnieken. De studenten stellen hun opdracht voor aan elkaar en reflecteren over deze onderwerpen.
De studenten reflecteren op het einde van de cursus individueel over de evolutie in hun persoonlijk gedrag inzake duurzaamheid en koppelen dit terug naar de duurzaamheidsprincipes.