Duurzaam bouwen (2009-2010)

- Duurzaamheidsprincipe

- Duurzaam bouwen: integraal ontwerpen

- Duurzame bouwmaterialen en LCA

- Duurzame uitvoeringstechnieken

- Duurzame energietechnieken

- Individuele opdracht over de persoonlijke evolutie en maatschappelijke verantwoordelijkheid inzake duurzaamheid. 

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

- De student neemt een beredeneerd standpunt in over ethische, normatieve en maatschappelijke vragen

- De student ontwikkelt een persoonlijke visie op beroepsspecifieke maatschappelijke thema’s

- De student springt bewust om met het gebruik van grondstoffen en materiaal

- De student is actief gericht op veiligheid en doet suggesties voor veiligheidsprocedures

- De student gaat op zoek naar duurzame oplossingen voor problemen

- De student neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen en geeft fouten toe

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de bouw beheert een ontwerp coherent.
  • BC3 De bachelor in de bouw bereidt, uitgaande van het bouwdossier, de uitvoering administratief voor.
  • BC4 De bachelor in de bouw bereidt de uitvoering technisch voor.
  • BC7 De bachelor in de bouw neemt de dagelijkse, operationele leiding en organisatie van de bouwplaats waar.
  • BC9 De bachelor in de bouw beheert een gebouw op energiebewuste manier.
Toelichting:

BC1.6 - "toetst het ontwerp en de materiaalkeuze op duurzaamheid."

BC3.3 - "verwerft informatie over de kenmerken en toepasbaarheid van bouwmaterialen in de ruwbouwfase en interpreteert ze in functie van de offerte."

BC3.4 - "verwerft informatie over de kenmerken en toepasbaarheid van uitvoeringsmethoden in de ruwbouwfase en interpreteert ze in functie van de offerte."

BC3.12 - "raadpleegt typebestekken, normen en technische voorlichtingsnota's beschreven in het bouwdossier."

BC4.3 - "formuleert alternatieve uitvoeringsmethoden binnen de uitvoeringsplanning en het budget."

BC4.4 - "formuleert alternatieve materialen binnen de uitvoeringsplanning en het budget."

BC4.5 -"formuleert aangepaste uitvoeringsmethoden in functie van de toepasbaarheid."

BC7.4 - "houdt toezicht op de correcte uitvoering en plaatsing van materialen/elementen conform de code van de goede praktijk, de normen en de plannen."

BC7.6 - "organiseert de uitvoering van controleproeven op uitgevoerde werken."

BC9.2 -"analyseert de opbouw van de gebouwschil."

BC9.4 - "stelt mogelijke aanpassingen voor om de warmteverliezen in het gebouw te verminderen."

BC9.5 - "geeft informatie van het gebouw weer aan de hand van facilitaire kengetallen."

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • projectwerk
  • bedrijfsbezoeken
  • Andere: Individueel reflectierapport

B. Omschrijving

Studenten krijgen de eerste weken een klassikale introductie in de duurzaamheidsprincipes en integraal ontwerpen.

In het tweede deel van de cursus onderzoeken de studenten in kleine groep bouwmaterialen op duurzaamheid.

In een derde deel van de cursus diepen de studenten een zelfgekozen thema uit over duurzame uitvoeringstechnieken of energietechnieken. De studenten stellen hun opdracht voor aan elkaar en reflecteren over deze onderwerpen.

De studenten reflecteren op het einde van de cursus individueel over de evolutie in hun persoonlijk gedrag inzake duurzaamheid en koppelen dit terug naar de duurzaamheidsprincipes.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Gedurende de groepsopdrachten overleggen de studenten tweewekelijks verplicht met de vakdocent. Tijdens dit overleg dient elke student zijn persoonlijk reflectiedocument in.
OA:
05215180
Code:
05215180
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands